واکاوی مفهوم فرهیختگی و دلالتهای خاص آن بر تربیت چند ساحتی سند تحول بنیادین |
کد مقاله : 1003-TS |
نویسندگان |
اکبر پناهی درچه *1، مصطفی زبان دان2 1عضو هیئت علمی 2پژوهشگر آموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
این پژوهش با هدف واکاوی مفهوم عام «فرهیختگی» و دلالتهای خاص آن در سند تحول بنیادین تدوین شده تا ضمن زمینهسازی برای دستیابی به مراتبی از حیات طیبه برای عموم متربیان، شاخصهای لازم در سند تحول بنیادین را برای تربیت قشر فرهیخته جامعه فراهم نماید. پژوهش حاضر از نوع کیفی و مطالعات آن به شیوه کتابخانه ای است. همچنین در تحلیل داده ها از محتوای اسنادو منابع موجود، مرتبط و در دسترس، استفاده شد. ابزار جمع آوری و نگهداری اطلاعات به دست آمده نیز فیش بوده است. ابتدا با واکاوی مفهوم فرهیختگی در فرهنگ اسلامی- ایرانی، ویژگی های آن احصاء شد، سپس با کنکاش در مبانی نظری سند تحول بنیادین مصادیق این مفهوم مشخص گردید. در این پژوهش مشخص شد فرهیختگی حاصل تربیت انسانی جامع است که در کسب فضائل فطری و اخلاقی از جمله: تعقل و اندیشه، آراستگی به گوهرادب، تحمل سختی ها، تعاملات وسیع اجتماعی، مردمی بودن، روحیه تعاون و همکاری، ادراک زیبایی های مادی و معنوی، سلامت جسمانی و روانی، فضیلت مفید بودن به حال خود و جامعه، استقلال وآزادی فکر، مجهزبودن به انواع سواد و فنون تحول آفرین عصر، حسن سابقه در زمینه های علمی، فرهنگی وادبی، قدرت تفکر منطقی و انتقادی وبهره مندی از خلاقیت و نوآوری، اعتماد به نفس، ثبات قدم، همدلی و مسئولیت پذیری نسبت به خود، جامعه و محیط، همواره در تکاپومی باشد و به مراتبی از اشتهار دست یافته است |
کلیدواژه ها |
فرهیختگی، فرهنگ اسلامی-ایرانی، سند تحول بنیادین، تربیت چند ساحتی، فضائل اخلاقی، علم و فناوری |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |