جایگاه تربیت بدنی در تربیت متعالیه و نقش عملی تربیت متعالیه درتربیت زیستی و بدنی |
کد مقاله : 1024-TS |
نویسندگان |
رسول برجیسیان * عضوهیات علمی دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
در فلسفه تربیتی، دلالتهای تربیتی هر مکتب فلسفی مبتنی بر قلمروهای معرفت شناختی ، وجود شناختی, و ارزش شناختی است. بنیادهای معرفت شناختی ، وجود شناختی و ارزش شناختی خاص صدرا نیز دارای استلزامات تربیتی ویژه خود است. صدرا با تربیت جهتدار بر اساس فلسفهی خود طالبان معرفت را از علم معاملهای به سوی علم مکاشفهای رهنمون میشود. این مقاله سعی دارد تا با روش تحلیلی-استنباطی نشان دهد صدرا در مسئله مرگ، رابطهی نفس و بدن در خصوص استکمال معنوی و در علوم معاملهای برای تربیت زیستی و بدنی به عنوان یکی از ساحت های تربیتی اهمیت خاص قائل شده و ارتباط آن را با سایر ساحتهای تربیتی در سند تحول مشخص نموده است. بر اساس مبانی فلسفی صدرا در تربیت که به تربیت متعالیه میانجامد میتوان به نقش عملی این تربیت رسیده و در ورزش و تربیت بدنی مؤلفههای این نوع از تربیت را براساس تربیت متعالیه مشخص نمود. با تربیت متعالیه متربیان از علوم معامله که برای نیازهای اولیه بشر ضروری است به علوم مکاشفه رهنمون میشوند. در این راستا ورزشکاران با بهرهمندی از تفکر فلسفی و مشاوره فلسفی از طریق مربیانِ تربیت شده در حکمت صدرایی از علم معاملهای خود که بیشتر توسعهی عرضی را به همراه دارد به علم مکاشفه دست پیدا کرده و با اتخاذ هدفی که از بینش فلسفی به دست می آورند طی طریق کرده و همراه با ورزش خود در سلوک خود هم می توانندکوشا باشند. |
کلیدواژه ها |
تربیت بدنی ؛تربیت فلسفی؛ تربیت متعالیه؛ملاصدرا ؛علم مکاشفه؛علم معامله. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |