تبیین تربیت تمامساحتی و دلالتهای آن برای معلمان بر مبنای دیدگاه استاد طاهرزاده |
کد مقاله : 1060-TS (R1) |
نویسندگان |
مهدیه کشانی *1، منیره عابدی درچه2 1هیات علمی فرهنگیان 2عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
چکیده تربیت تمامساحتی، مفهومی است که با مراجعه به منابع نظری و دیدگاههای معلمان و مربیان پیشگام مسلمان و الگوگیری از نظریات ایشان به خوبی روشن میگردد. لذا هدف پژوهش حاضر، تبیین تربیت تمامساحتی از دیدگاه استاد طاهرزاده و استنباط دلالتهای آن برای معلم بود. بدین منظور از روش پدیدار شناسی توصیفی و شیوه تجزیه و تحلیل کلایزی استفاده شد. جامعه شامل تمام آثار مکتوب استاد طاهرزاده بود که با روش نمونهگیری هدفمند مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها نشان داد ساحتهای ششگانهی تربیت از منظر استاد طاهرزاده در ارتباط نزدیک با ابعاد چهارگانهی انسان (حس، خیال، عقل و قلب) قرار میگیرند و هر کدام دارای اهداف، نتایج، روشها و موانع خاصی هستند. اما در نهایت، همگی با هم در تعامل هستند و در راستای اهداف ساحت اعتقادی، عبادی و اخلاقی، که اصلیترین ساحت تربیتی است پیش میروند. لذا معلم تمامساحتی باید ضمن پرورش تمام ابعاد وجودی خود، این ساحتها را، چه از طریق دروس مرتبط و چه در سایر دروس، در دانشآموزان بپروراند. این یافتهها نشان میدهد با تربیت معلم چند ساحتی و ایجاد شناخت نسبت به ساحتهای ششگانهی تربیتی امکان تحقق تربیت تمامساحتی در مدارس وجود دارد. |
کلیدواژه ها |
معلم تمامساحتی، تربیت تمامساحتی، استاد طاهرزاده. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |