نقد و بررسی ساحت تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از منظر قرآن کریم
کد مقاله : 1067-TS (R1)
نویسندگان
ساجده حسینی *1، مهدی رضازاده قزاآن2، محمد سجاد رضازاده قزاآن3
1دبیر
2دانشگاه علوم اسلامی شهید محلاتی
3دبیر آموزش و پرورش
چکیده مقاله
پژوهش حاضر در پی آن است که به تبیین مؤلفه های ساحت تعلیم و تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران از منظر قرآن بپردازد. با توجه به اینکه این ساحت با حدود قلمرو و اهداف مبتنی بر دین شریف اسلام نگاشته شده است؛ بر آن شدیم تا مؤلفه های این ساحت را بر اساس آموزه های متن قرآن کریم در سطح املا و اجرا؛ تطبیق، نقد و بررسی نماییم.
روش مورد استفاده در تحقیق، اسنادی و کتابخانه ای است که با مراجعه به قرآن کریم، مقاله ها و سایت های مرتبط با موضوع، برای جمع آوری اطلاعات در نمونه مورد مطالعه-ساحت تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی- استفاده شده است، و بر اساس تطبیق مصادیق ساحت اول از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با متن قرآن کریم به تعداد 13 مؤلفه، استناد شده است.
یافته ها حاکی از آن است که اولا گزاره های تربیتی ساحت اول از سند تحول بنیادین، دارای نقاط قوت و ضعفی است که البته با آموزه های قرآن کریم همسویی داشته ثانیا چنانچه این مصادیق، به درستی عملیاتی شود و نقاط ضعف آن در حوزه تعلیم و تربیت برطرف شود، می توان انتظار تربیت متربیان در راستای آموزه های قرآنی و اخلاقی را داشت.
کلیدواژه ها
ساحت تربیت اعتقادی عبادی و اخلاقی، سند تحول بنیادین، قرآن کریم،تربیت دینی، نقد.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی