نقش سواد دیجیتال در پیشبینی عملکرد شغلی معلمان ابتدایی |
کد مقاله : 1076-TS (R1) |
نویسندگان |
سعیده پارسائیان1، حمیده پارسائیان *2 1معاون پرورشی، آموزش و پرورش میبد، کارشناسی ارشد علوم تربیتی گرایش برنامه ریزی درسی، دانشگاه یزد. 2آموزش و پرورش یزد،کارشناس الهیات، جامعه الزهرا قم. |
چکیده مقاله |
برای دستیابی به تربیت همهجانبه بر مبتنی بر ساحتهای ششگانهی تربیتی در راستای اجرای عملی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، عملکرد شغلی معلمان نقش بسزایی دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سواد دیجیتال در پیشبینی عملکرد شغلی معلمان ابتدایی انجام شد. این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی همبستگی است و با اهداف کاربردی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل معلمان ابتدایی میبد در سال تحصیلی 1402-1403 بود. با استفاده از نمونهگیری داوطلبانه و با در نظر گرفتن معیارهای ورود به پژوهش در مجموع 104 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل شامل پرسشنامههای عملکرد شغلی (پترسون، 1990) و سواد دیجیتال (اینجی، 2012) بود که به صورت برخط در اختیار پاسخدهندگان قرار گرفت. دادهها با روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه و با استفاده از نرمافزار spss26 تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد بین سواد دیجیتال و ابعاد آن با عملکرد شغلی معلمان ابتدایی رابطه مثبت معنیداری وجود دارد (0۰۱/0>P). نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد ابعاد سواد دیجیتال (نگرشی، فنی، شناختی و عاطفی) در پیشبینی عملکرد شغلی معلمان ابتدایی نقش دارند (0۰۱/0>P). بعد نگرشی سواد دیجیتال نقش مهمتری در پیشبینی عملکرد شغلی معلمان ابتدایی داشت. به طور کلی نتایج از نقش سواد دیجیتال در پیشبینی عملکرد شغلی معلمان ابتدایی حمایت کرد و این مساله میتواند مورد توجه سیاستگزاران آموزش و پرورش قرار گیرد. |
کلیدواژه ها |
سواد دیجیتال، عملکرد شغلی، معلمان ابتدایی، تربیت تمام ساحتی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |