تحلیل محتوای کتاب ریاضی دوم ابتدایی بر پایۀ ساحت تربیت زیباشناختی و هنری در سند تحول بنیادین
کد مقاله : 1096-TS (R1)
نویسندگان
محمدمهدی نامی *1، آسیه معمار2، مریم رشیدیان2، سوسن ارفعی2
1پردیس شهید چمران دانشگاه فرهنگیان، تهران
2پردیس چمران- دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
ساحت تربیت زیبایی شناختی و هنری ناظر به فعالیت قوة خیال و بهره مندی از عواطف، احساسات و ذوق زیبایی شناختی و توان خلق آثار و ارزشهای هنری است. در اینجا دانش آموز باید به عنوان موجودی آگاه و مختار، در برقراری رابطه با خویش، رابطه با خداوند، رابطه با انسانهای دیگر و رابطه با طبیعت موفق باشد.
هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان توجه به ساحت زیبایی شناختی و هنری در کتاب ریاضی مقطع دوم ابتدایی چاپ سال تحصیلی 1403-1402 است. این پژوهش با روش تحلیل محتوا به دنبـال بررسی جایگاه ساحت زیبایی شناختی و هنری در کتاب مذکور می باشد. ابتدا با توجه به اهداف سند تحول بنیادین در دورة یادشده، 10 مؤلفه در بخش ساحت تربیت زیبایی شناختی و هنری استخراج و سپس محتوای کتاب موردبحث براساس این مؤلفه ها بررسی گردید. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد در محتوای کتاب ریاضی مقطع دوم ابتدایی ، 707 مورد از مؤلفه های تربیت زیباشناختی و هنری ملاحظه گردید.از میان فصل های کتاب، بیشترین میزان توجه به مولفه های ساحت زیباشناختی و هنری، به تعداد 145 مورد (20/5 درصد) در فصل سوم کتاب ریاضی دوم دبستان بوده است. ضمن آنکه بیشترین تکرار در معیارها با 23 مورد به پارامتر انگیزه در فصل سوم تعلق دارد. همچنین، بیشترین میزان توجه به زیر مؤلفه های تربیت زیبایی شناختی و هنری در کتاب ریاضی مقطع دوم ابتدایی، به بخش فعالیت با 24/5درصد و کمترین فراوانی به بخش الگویابی کن با تعداد 18 مورد ( 2/5 درصد) تعلق دارد.
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا، سند تحول بنیادین، ساحت تربیت زیبایی شناختی و هنری، کتاب ریاضی مقطع دوم ابتدایی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر