تحلیل محتوا کتب فارسی اول ابتدایی براساس ساحت های شش گانه سندتحول بنیادین
کد مقاله : 1100-TS
نویسندگان
فریناز فخار1، تقی آقاحسینی *2
1اموزگار پایه اول منطقه مبارکه
2عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر اصفهان
چکیده مقاله
در جامعه امروزی کیفیت بخشی نظام آموزشی از طریق برنامه درسی به عنوان یکی از مولفه‌های اساسی ضرورت دارد. از آنجا که هدف نظام اموزشی در جمهوری اسلامی تربیت دانش آموز تمام ساحتی است باید در تمامی کتب درسی به این موضوع توجه ویژه‌ای شود هدف از انجام مقاله حاضر بررسی محتوای کتاب‌های پایه اول ابتدایی از نظر میزان توجه به ساعت‌های شش گانه ی تربیت در سند تحول بنیادین است. در این پژوهش که با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی و با واحد تحلیل جمله , تصاویرو مضمون انجام شده است. ابتدا با توجه به هدف‌های سند تحول بنیادین مولفه‌های مربوط به هر ساحت ر (شامل ساحت اعتقادی، عبادی:24 مولفه؛ ساحت اقتصادی حرفه‌ای:7 مولفه؛ ساحت اجتماعی و سیاسی13 مولفه؛ ساحت زیستی و بدنی:9 مولفه؛ ساحت علمی و فناوری:10مولفه‌؛ ساحت زیبایی شناختی و هنری:5مولفه)را استخراج و تبیین کرده‌ایم؛ سپس متن کتاب‌های مورد بحث را بر اساس این مولفه‌ها بررسی کرده و داده‌های هر بخش را با استفاده از شاخص‌های آماری_توصیفی(فراوانی و درصد) تجزیه و تحلیل کرده‌ایم. طبق نتایج به دست آمده، از مجموع 461 فراوانی، ساحت تربیت سیاسی, اجتماعی با 115 واحد و ساحت تربیت اقتصادی, حرفه ای با 56 واحد، به تربیت بیشترین و کمترین فراوانی هستند.ساحت عبادی اعتقادی 16درصد، ساحت علمی فناوری 15درصد، ساحت زیبایی شناختی 13درصد، ساحت زیستی بدنی 19درصد ازمولفه های به دست امده راشامل می شود. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که پراکندگی ساحت های شش گانه در کتاب های پایه ی اول به صورت متوازن صورت نگرفته است.
کلیدواژه ها
ساحت های شش گانه ی تربیت، سند تحول بنیادین، کتاب های درسی، پایه اول ابتدایی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی