بررسی میزان برآورده شدن اهداف مسابقات فرهنگی و هنری در تربیت چند ساحتی با تأکید بر ساحت زیباییشناختی و هنری |
کد مقاله : 1110-TS |
نویسندگان |
سید محمود حسینی ده میری1، اکبر پناهی درچه *2، امین رضوانی3، مریم فاطمی4 1مدرس دانشگاه فرهنگیان شهید باهنر اصفهان، پردیس شهید باهنر اصفهان ، ایران 2عضو هیئت علمی و استادیار دانشگاه فرهنگیان، شهید باهنر، اصفهان، پردیس شهید باهنر، اصفهان، ایران 3دانشجوی دکتری تخصصی برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد میمه، اصفهان، ایران. 4دکتری مشاوره، مدرس دانشگاه فرهنگیان، شهید باهنر، اصفهان، پردیس شهید باهنر، اصفهان، ایران . |
چکیده مقاله |
یکی از مصادیق بارز تربیت چند ساحتی را میتوان در حوزه فوق برنامه و در اجرای مسابقات فرهنگی و هنری به صورت سالانه در سطح مدارس مشاهده کرد. این مسابقات که همه ساله در سه بخش منطقهای، استانی و کشوری برگزار میشود از چنان گستردگی برخوردار است که با تنوع بیش از هشتاد نوع فعالیت، تقریباً اهداف همه ساحتهای تربیتی ششگانه را به خوبی پوشش داده است. بخش عمدهای از این فعالیتها در حوزه ساحت زیباییشناختی و هنری قرار دارد. این فعالیتها که درهر سه دوره ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم انجام میشود، از نقاط قوت و ضعفی برخوردار است. نتایح نشان میدهد، مهمترین نقاط قوت این فعالیتها را میتوان درایجاد همدلی، مهارت در اجرای کارگروهی، ترکیب بعد عمل و نظر، آشنایی با مشاغل مختلف و تقویت درک زیباییشناختی ازطریق رمزگذاری و رمزگشایی دانست و نقاط ضعف بیشتر در عنصر زمان، عدم توجه به تفاوتهای منطقهای و فولکلور، استفاده از مربی غیر تخصصی، ضعف درایجاد انگیزه کافی، عدم توانایی در گسترش چتر این فعالیتها تجلّی یافته است. مقاله حاضر با روش ترکیبی کیفی- کمّی و از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته به روش گراندد تئوری در بخش کیفی و با بهرهگیری از پرسشنامه محقق ساخته در بخش کمّی، تدوین شده است. در پایان با توجه به تحلیلی که توسط MAX.Q.DA تهیه شده در بخش نتایج پیشنهادات عملی برای کیفیت بخشی به این مسابقات در جهت تحقق تربیت چند ساحتی ارایه گردید. |
کلیدواژه ها |
مسابقات فرهنگی و هنری، تربیت چند ساحتی، ساحتهای زیبایی شناختی و هنری، سند تحول بنیادین. فعالیّت فوق برنامه. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |