تربیت تمام ساحتی و میزان اثربخشی خانواده در راستای تحقق اهداف آن
کد مقاله : 1111-TS (R1)
نویسندگان
فاطمه سنچولی *1، سیدحسن فلسفی طلب2
1پردیس رسالت دانشگاه فرهنگیان زاهدان
2آموزش و پرورش
چکیده مقاله
تربیت تمام‌ساحتی یا یکپارچه نگرشی است که در سال‌های اخیر مورد توجه دست‌اندرکاران تعلیم‌و‌تربیت کشور، به ویژه در تدوین سند تحول بنیادین آموزش‌و‌پرورش، قرار گرفته است. این رویکرد در پی آن است که تربیت همه‌جانبه و متوازنی را برای دانش‌آموزان به ارمغان بیاورد؛ تربیتی که شامل شش ساحت اساسی است: اعتقادی؛ عبادی و اخلاقی؛ اجتماعی و سیاسی؛ زیستی و بدنی؛ زیبایی‌شناختی و هنری؛ علمی و فناورانه؛ اقتصادی و حرفه‌ای. برای تربیت تمام ساحتی و ایجاد این‌ تحول عظیم‌ و بنیادین‌، نقش‌ پررنگ‌ خانوادهها را نمی‌توان نادیده انگاشت‌ چرا که‌ خانواده به‌ عنوان مهم‌ترین‌ نهاد اجتماعی‌ و نخستین‌ مدرسه‌ی سازندگی‌ و پرورش به‌ شمار می‌آید که‌ فرد در آن به‌ عضویت‌ در می‌آید و حساسترین‌ مراحل‌ جامعه‌پذیری و فرهنگ‌پذیری را در آن طی‌ می‌کند. پژوهش‌ حاضر با هدف بررسی‌ نقش‌ خانواده در تحقق‌ اهداف تربیت‌ تمام ساحتی‌ و به‌ روش مروری‌ - روایتی‌ انجام گرفته‌ است‌. از راهکارهای مناسب برای خانواده در امر تربیت تمام ساحتی فرزندان می توان به استفاده از اصل تکریم شخصیت فرزند ، اصل وفای به عهد ، اصل مسئولیت دادن، اصل عزّت نفس ، اصل تقویت نظم و انضباط و انتخاب درست سبک فرزند پروری اشاره کرد؛ اما چالشهایی نیز در امر تربیت وجود دارد که خانواده بهتر است با صبوریت و با تکیه بر اصل فرزند پروری مقتدارنه بر مشکلات غلبه کرده و زمینه تربیت را در تمامی سطوح فراهم آورند.
کلیدواژه ها
تربیت تمام ساحتی ، سند تحول بنیادین ، خانواده ، ابعاد تربیت تمام ساحتی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر