پارادوکس فناوری در آموزش تمام ساحتی
کد مقاله : 1127-TS (R1)
نویسندگان
مهشید گلستانه *
گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
هدف این پژوهش بررسی پارادوکس فناوری در آموزش است. فناوری به‌شدت بر سبک زندگی مردم در دنیای مدرن تأثیر گذاشته است. از یک طرف مردم را جذب می‌کنند تا با همه ابزارهای جدید درگیر شوند، اما از طرف دیگر آن‌ها را مجبور می‌کنند تا روی آنچه مهم و مناسب زندگی آن‌ها است، تمرکز کنند. از این نظر، فناوری یک پارادوکس است، زیرا امکانات بسیار خوبی را در اختیار انسان‌ها قرار می‌دهد و در عین حال، آن‌ها را در کاری که انجام می‌دهند و نحوه انجام آن محدود می‌کند. این مقاله به شیوه توصیفی-تحلیلی و اسنادی انجام شده است. اهمیت استفاده از فناوری بر اساس سند تحول بنیادین تبیین گردید. مفهوم آموزش تمام ساحتی و لزوم به‌کارگیری فناوری در آموزش بررسی شد. وجود پارادوکس‌های فناوری ثابت می‌کند که استفاده صرف از فناوری در آموزش کافی نیست. بلکه باید اطمینان حاصل شود که فناوری به‌اندازه مناسب استفاده شود، از نظر اجتماعی و شخصی مرتبط باشد و منجر به رشد تمام ساحتی گردد. این تحقیق به اهمیت ایجاد هماهنگی بین فناوری و اهداف آموزشی در آموزش تمام ساحتی اشاره می‌کند.
کلیدواژه ها
آموزش تمام ساحتی، فناوری، پارادوکس، یادگیری
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر