تعلیم و تربیت تمام ساحتی، چالشها و فرصتها |
کد مقاله : 1134-TS (R1) |
نویسندگان |
مهشید گلستانه * گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
هدف این پژوهش بررسی ویژگیها، چالشها و مزایای تربیت تمام ساحتی بوده است. تربیت تمام ساحتی به معنی در نظر گرفتن تمام ابعاد وجودی انسان در آموزش است. این مقاله از نوع توصیفی–تحلیلی بوده و به شیوه اسنادی انجام شده است. تربیت تمام ساحتی بهعنوان یک راهکار مؤثر مطرح شده است که بر اساس سه اصل اساسی تعادل، شمول، و یکپارچگی استوار است. ویژگیهای تعلیم و تربیت تمامساحتی شامل تلفیق جنبههای فکری، عاطفی، جسمی، اجتماعی، زیباییشناختی و معنوی در یادگیری فردی است. چالشهای تعلیم و تربیت تمامساحتی شامل تغییر نقش مربیان، ارائه برنامه درسی استاندارد، مسائل غیرقابل اندازهگیری و انطباق دانشآموزان با روشهای تعلیم و تربیت تمامساحتی است. این رویکرد جدید نهتنها به افزایش کارآمدی و مشارکت فردی کمک میکند، بلکه مهارتهای اجتماعی و زندگی نیز تقویت میشود. تعلیم و تربیت تمامساحتی از طریق روشهای مشارکتی، به رشد اجتماعی و عاطفی فرد کمک میکند و نقش بسزایی در ارتقای یادگیری و رشد کودکان دارد؛ از این رو داشتن یک رویکرد تمام ساحتی به آموزش و تربیت برای حل چالشهای جوامع بشری ضروری است. |
کلیدواژه ها |
آموزش تمام ساحتی، رویکرد آموزشی، یادگیری متوازن، رشد اجتماعی و عاطفی، چالشهای جهانی در آموزش. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |