تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه هشتم؛ ساحت علمی-فناوری سند تحول بنیادین
کد مقاله : 1152-TS
نویسندگان
ریحانه ساکی زاده1، فیروزه علویان *2، فاطمه حیدری1
1دانشجوی کارشناسی رشته آموزش زیست‌شناسی، دانشگاه فرهنگیان، مرکز آموزش عالی شهید رجایی، اصفهان، ایران
2دانشیار، گروه آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 888-56441، تهران، ایران
چکیده مقاله
ساحت علمی و فناوری، از مهم‌ترین ساحت‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین است. با توجه به اهمیت این ساحت، در پژوهش بر آن شدیم تا به این مسئله پاسخ دهیم که کتاب علوم تجربی پایه هشتم تا چه حد توانسته است با اهداف علمی و فناورانه سند تحول بنیادین انطباق داشته باشد. این پژوهش از نوع کاربردی است و تحلیل محتوای کتاب به‌صورت کیفی و جهت‌دار انجام شده است. واحد تحلیل، جمله، تصویر و مضمون است. جامعه آماری این پژوهش، کتاب علوم تجربی پایه هشتم متوسطه‌اول چاپ 1402 با تعداد صفحات 146 است. نمونه‌گیری به روش تصادفی سیستماتیک انجام شده و 20 صفحه از کتاب به‌عنوان نمونه، بررسی شده است. در ابتدا با توجه به اهداف سند تحول بنیادین، مقوله‌های مربوط به ساحت علمی و فناوری استخراج و سیاهه وارسی بر اساس این مقوله‌ها تنظیم شد. در ادامه، واحدهای تحلیل بر اساس دو حوزه نظری و عملیاتی ساحت علمی و فناوری طبقه‌بندی شدند. درنهایت با توجه به ماهیت پژوهش نتایج به‌صورت توصیفی ارائه شد. نتایج به‌دست‌آمده از این پژوهش نشان می‌دهد که محتوای کتاب علوم هشتم با درصدی مناسب و مطلوب توانسته است به ساحت علمی و فناوری توجه کند. این امر حاکی از آن است که در این کتاب، اهداف علمی و فناورانة سند تحول حتی‌الامکان پوشش داده‌شده‌اند.
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا، کتاب علوم تجربی پایه هشتم، ساحت علمی و فناوری، سند تحول بنیادین
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی