نقش معلم در افزایش بعد اعتقادی-اخلاقی دانش‌آموزان در درس زیست‌شناسی
کد مقاله : 1165-TS (R1)
نویسندگان
نرگس شجاعی1، فیروزه علویان *2
1دانشجوی کارشناسی رشته آموزش زیست‌شناسی، مرکز آموزش عالی شهید رجایی، اصفهان، ایران
2دانشیار، گروه آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 888-56441، تهران، ایران
چکیده مقاله
درس زیست‌شناسی، یکی از دروسی است که بسیار با خداشناسی ارتباط دارد. در نظام آموزشی امروزه که فقط خواندن و نمره گرفتن در رأس کار قرار گرفته است و روز به روز، دانش‌آموزان در حال دور شدن از معنویات و هدف اصلی زندگی هستند، حضور معلمی مجرب و ماهر، جهت تقویت بعد اعتقادی اخلاقی دانش‌آموزان در این درس، بسیار احساس می‌شود. هدف از تدوین مقاله این بود که یک دبیر زیست‌شناسی، چگونه می‌تواند بعد اعتقادی اخلاقی را در دانش‌آموزان تقویت کند؟ ازآنجایی‌که این مقاله، نوعی مقاله کیفی است، جامعه آماری خاصی برای آن نمی‌توان در نظر گرفت. جمع‌آوری اطلاعات به‌صورت جست‌وجوی کلیدواژه‌ها در google scholar و جمع‌آوری مطالب مختلف از مقاله‌ها انجام گرفت. پس از بررسی‌های انجام‌شده، به نقش پررنگ معلم، مخصوصاً دبیر زیست‌شناسی در تأثیرگذاری روی دانش‌آموزان اشاره شد. ازآنجایی‌که زیست‌شناسی، درسی بسیار حساس و در ارتباط کامل با خداشناسی است، رفتار دبیر زیست‌شناسی، به دلیل تأثیرگذاری و حساسیت بیشتر این درس، روی دانش‌آموزان بسیار تأثیرگذار است. همچنین روشی که دبیر برای تدریس پیش می‌گیرد نیز دانش‌آموزان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در کل، رفتار، کردار، روش تدریس و حتی دیدگاه دبیر زیست می‌تواند در تقویت بعد اعتقادی اخلاقی دانش‌آموزان تأثیرگذار باشد.
کلیدواژه ها
معلم، بعد اعتقادی اخلاقی، دانش‌آموزان، زیست‌شناسی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر