گردش علمی در جغرافیا، بستر شکل‌گیری تربیت تمام ساحتی
کد مقاله : 1182-TS
نویسندگان
رسول شریفی نجف آبادی *1، محمد رضا یوسفی روشن1، یاسر عروجی2
1گروه آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2گروه آموزش الهیات، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
در مبانی نظری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، شش ساحت تربیتی در عرض یکدیگر تعریف شده که هدف از طرح آن ها، ایجاد شرایط لازم برای آگاهی بخشیدن، پرورش مهارت‌ها و به فعلیت‌رساندن استعدادهای فراگیران در جهت قرب الهی است. از آنجایی که روش های تدریس محتوای علمی می توانند در به ثمر رساندن این ساحت های ششگانه نقش محوری داشته باشند، در این تحقیق به بررسی قابلیت های گردش علمی جغرافیا در تربیت تمام ساحتی دانش آموزان اقدام گردیده است. به این منظور از روش تحقیق توصیفی و تحلیلی استفاده شده و با تامل بر مفاهیم مطرح در هر یک از ساحت های تربیتی، به شناسایی و بیان قابلیت های نهفته موجود در گردش های علمی جغرافیایی جهت تحقق بخشیدن به آن ها پرداخته شده است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که گردش های علمی جغرافیایی ماهیتی چند ساحتی داشته و می توانند بستر و فضایی را فراهم کنند که در آن امکان درک عظمت پروردگار، برگزاری عبادات، ترویج اخلاق حسنه، لذت بردن از طبیعت، پرورش قابلیت های هنری، تربیت جسم و روح، مشاهده دقیق، استنباط و تحلیل علمی، افزایش معاشرت، رشد اجتماعی، تعمیق درک سیاسی و تقویت سواد اقتصادی در ابعاد سه گانه شناختی، عملی و نگرشی برای دانش آموزان فراهم گردد. بنابراین، توصیه می شود که مدیران و دبیران جغرافیا، در کنار مباحث نظری، برگزاری گردش های علمی جغرافیایی را در اولویت برنامه های خود قرار دهند.
کلیدواژه ها
سند تحول در آموزش و پرورش، تربیت تمام ساحتی، گردش های علمی، آموزش جغرافیا.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی