تحلیل محتوای کتاب های هدیه های اسمان دوره اول مقطع ابتدایی از نظر میزان توجه به هویت دینی |
کد مقاله : 1183-TS (R1) |
نویسندگان |
زهره صانعی مهری *1، پناه رزم ازما1، مهدیه فرهمند2 1گروه علوم تربیتی پردیس شهید هاشمی نژاد دانشگاه فرهنگیان مشهد ایران 2اموزش و پرورش درگز ایران |
چکیده مقاله |
هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان توجه به مؤلفه "هویت دینی " در کتاب های هدیه های اسمان دوره اول ابتدایی است. کتب مذکور مربوط به سال تحصیلی 1400-1401 بوده است. روش تحقیق در این پژوهش، تحلیل محتوای کمی و واحد تحلیل، کلمه و تصویربوده است. در این پژوهش مؤلفه های هویت دینی را اعتقادات، اعمال و احکام دینی، آشنایی با روش زندگی اسلامی، اماکن و اسطوره های دینی - مذهبی در بر می گیرد. جامعه آماری در نظر گرفته شده، کتاب های هدیه های اسمان دوره اول ابتدایی است که حجم نمونه ان برابر با جامعه آماری و شامل907 پاراگراف وهمه پاراگراف های کتاب را در بر گرفته است.همچنین 197 تصویر از متون کتاب های مذکور را شامل می شود. ابزار پژوهش، سیاهه تحلیل محتواست که روایی پژوهش حاضربا استفاده از نظر صاحب نظران و پایایی آن بااستفاده از روش ویلیام اسکات انجام شد و ضریب توافق 92 % حاصل شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها ی تحقیق حاضراز شاخص آمار توصیفی و نرم افزار excel استفاده شده است. یافته ها نشان می دهدکه در 62 درصد از متون درسی و 64 درصد از عکس ها، به مؤلفه های هویت دینی توجه شده است. همچنین از بین مولفه های هویت دینی در متن و تصویر بیشترین توجه به "اعمال و احکام دینی"بوده است و کمترین توجه به " اماکن دینی " می باشد. |
کلیدواژه ها |
تحلیل محتوا، هویت دینی، کتابهای هدیه های اسمان دوره ابتدایی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |