توسعه سوادخواندن باپیاده سازی برنامه های آموزشی تمام ساحتی
کد مقاله : 1191-TS
نویسندگان
عالیه اشرف *
مدیر
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف توسعه سواد خواندن با پیاده سازی برنامه های آموزشی تمام ساحتی در بین دانش آموزان پایه ی چهارم سه دبستان از مدارس دخترانه ابتدایی ناحیه شش آموزش وپرورش اصقهان ودر سال تحصیلی 1402-1401 صورت پذیرفت.از آنجایی که سواد خواندن وتوانایی درک مطلب یکی از مهمترین نیازهای یادگیری دانش آموزان در زندگی امروزی وزیر بنای همه یادگیری‌ها تلقی می شود ، توجه ویژه به توانایی درک مطلب وبهبودسطح سواد خواندن دانش آموزان وتوجه به ارتقا جایگاه دانش آموزان ایرانی در آزمونهای بین المللی مانند پرلزونزدیک ساختن آنان به استاندارهای جهانی از ضرورت های این روزهای نظام آموزشی کشور ما محسوب می شود . لذا دراین پژوهش سعی شد با توجه به ابعاد وجودی دانش آموزان و ویژگی های انسانی آنها در جهت رشد متعادل و متوازن و همه جانبه وکاربرد ساحت های چندگانه تعلیم وتربیت در آموزش و یادگیری مباحث و دروس دوره ابتدایی، به ویژه درس فارسی وبا شیوه های متفاوت چون برگزاری ایستگاه مطالعه، اجرای طرح کافه کتاب، تجهیز کتابخانه مدارس و استفاده از هم اندیشی با اولیا وهمکاران و تشویق وانگیزه بخشی به دانش آموزان وبهره گیری از ابزارهای دردسترس چون مجلات رشد دانش آموزی،تلفیق دروس با یکدیگر، توسعه فرهنگ مطالعه وترویج کتابخوانی، فرصتی برای کسب لذت ازخواندن ودرادامه بهبود سطح سواد خواندن دانش آموزان فراهم شود وبا خواندن‌ انواع متون به صورت هدفمند و همراه با درک ،استنباط، تلفیق وتفسیر عناصر متن از کسب دانشِ صرف، فراتر رفته و یادگیری برای آنها، عمیق،پویا و لذتبخش شود.
کلیدواژه ها
سواد خواندن، برنامه های تمام ساحتی ، آزمون پرلز ، فرهنگ مطالعه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر