شناسایی جایگاه و نقش معلم در تربیت تمام ساحتی در آموزش دانش آموزان دوره متوسطه دوم |
کد مقاله : 1210-TS |
نویسندگان |
افخم امینی هرندی *، زهرا فرهمند پور، محمود یقینی دانشگاه معارف قرآن و عترت |
چکیده مقاله |
در فرآیند تعلیم و تربیت دانشآموزان، شاخصهای متعددی وجود دارد. این شاخصها شامل نحوهی آموزش، روشهای تدریس، خلقیات و تخصص معلم میباشد. در این راستا، آگاهی و عملکرد معلم در جریان تدریس و تعلیم بسیار حائز اهمیت است. از سویی، مدرس با توجه به طیف گستردهای از شاخصهای آموزشی، باید شایستگیهای لازم جهت انجام این مهم را داشته باشد. لذا هدف از این پژوهش، بررسی و تحلیل جایگاه و نقش معلم در تربیت تمام ساحتی برای آموزش دانشآموزان دوره متوسطه دوم است، به گونهای که شاخصهای لازم در تربیت تمام ساحتی استخراج گردد. وجود شاخصهای همه جانبه برای یک معلم در جهت ایجاد رابطه عاطفی با دانشآموزان و افزایش عمق یادگیری، از دو جنبه روشهای مدرن و سنتی مورد بررسی قرار گرفت. در نتیجه، تجمیع روشهای مدرن و سنتی در رسیدن به شاخصهای تمام ساحتی در تربیت، لازم و ملزوم یکدیگر است. در این مقاله، گردآوری داده با استفاده از روش مصاحبه انجام پذیرفته است. در این فرآیند با 30 نفر از معلمان دوره متوسطه دوم در 6 مدرسه استان اصفهان مصاحبه حضوری انجام شده است. سپس دادههای جمعآوری شده طبقهبندی و کدگذاری شده و نهایتا آنها تحلیل محتوا شدهاند. نتیجهگیری مبحث تربیت تمامساحتی و مدل ناشی از آن نشان میدهد که این رویکرد در آموزش و پرورش دانشآموزان دارای اهمیت بسیاری است و میتواند به بهبود عملکرد تحصیلی و رشد شخصی آنها کمک کند |
کلیدواژه ها |
معلم حرفهای، تربیت تمام ساحتی، جایگاه معلم، دانشآموزان دوره متوسطه |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |