تحلیل محتوای تمام ساحتی کتاب کاروفناوری پایه ششم ابتدایی با رویکرد آنتروپی شانون |
کد مقاله : 1218-TS (R1) |
نویسندگان |
محمد جواد نصر اصفهانی *1، فاطمه نصر اصفهانی2، زهرا وحیدی3 1دانشجو معلم رشته آموزش ابتدایی پردیس شهید باهنر اصفهان 2دانشجو معلم رشته آموزش ابتدایی پردیس فاطمه زهرا س اصفهان 3گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان اصفهان، پردیس فاطمه زهرا(س)، اصفهان، ایران |
چکیده مقاله |
هدف از نگارش مقاله ی حاضر تحلیل محتوای کتاب کار و فناوری پایه ششم ابتدایی از منظر میزان توجه به ساحت های شش گانه تربیتی می باشد. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع تحلیل محتوای کمی با رویکرد آنتروپی شانون 3 مرحله ای بود. جامعة آماری،کتاب کاروفناوری پایه ششم ابتدایی چاپ سال 1402 است که به دلیل کوچک بودن جامعه، نمونه با جامعه برابر بوده است. یافته های پژوهش حاضر حاکی از آنند که میزان توجه به ساحت های شش گانه سند تحول بنیادین در کتاب کاروفناوری پایه ششم ابتدایی به ترتیب ساحت سیاسی-اجتماعی، ساحت علمی- فناوری، ساحت اقتصادی-حرفه ای، ساحت زیستی- بدنی، ساحت زیبایی شناختی و هنری ، ساحت اعتقادی،عبادی و اخلاقی می باشد. با در نظر گرفتن یافته های فوق می توان نتیجه گرفت که در این کتاب به تمامی ساحت ها به صورت متوازن توجه نشده است و پیشنهاد می شود که معلمان با تلفیق ساحت ها و به کار بردن اقدامات خلاقانه، ساحت هایی را که کمتر مورد توجه قرار گرفته اند در اولویت تصمیم گیری قرار دهند و همچنین پژوهش های بیشتری در این زمینه انجام شود. |
کلیدواژه ها |
آنتروپی شانون، تحلیل محتوا، تربیت،ساحت های شش گانه، ششم ابتدایی، کار و فناوری |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |