الگوی بسترسازی تشکل های دانش آموزی در کسب هویت دانش آموزان با تکیه بر سندتحول بنیادین
کد مقاله : 1246-TS (R1)
نویسندگان
علیرضا کرمی *1، سیدصالح اسدی2، محمدرضا سلطانی ولا3
1دبیر آموزش و پرورش شهرستان کبودراهنگ
2مدیر آموزش و پرورش شهرستان کبودراهنگ و رییس قرارگاه اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شهرستان کبودراهنگ
3پژوهشگر
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف ارائه الگوی بسترسازی تشکل های دانش آموزی در کسب هویت دانش آموزان با تکیه بر سندتحول بنیادین آموزش و پرورش انجام شده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتواست و جامعه پژوهشی شامل متن سندتحول بنیادین آموزش و پرورش و مبانی نظری تحول بنیادین می باشد. با بررسی جامعه پژوهش 19نوع هویت استخراج شد ونتایج پژوهش حاکی از آن بود که هویت های 4گانه دینی، ملی، حرفه ای و انسانی نسب به دیگر هویت ها جامعیت دارد و دربرگیرنده لایه های دیگرِ هویت می باشند وبا بررسی اهداف و وظایف 4 تشکل دانش آموزی فعال در مدرسه مشخص شد که هرکدام از تشکل ها بستر ساز کدام نوع هویت اند؛ به این ترتیب اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان بسترساز هویت دینی، سازمان بسیج دانش آموزی بستر ساز هویت ملی، سازمان دانش آموزی بسترساز هویت حرفه ای و سازمان جوانان هلال احمر بسترساز هویت انسانی می باشد. هم چنین با بررسی متن سندتحول بنیادین مولفه های ناظر به هویت های 4گانه که هریک از تشکل ها وظیفه بسترسازی آن ها را برعهده دارند، استخراج شد و براین اساس الگوی بسترسازی تشکل های دانش آموزی در کسب هویت دانش آموزان تدوین شد.
کلیدواژه ها
هویت، الگو، تشکل های دانش آموزی، سندتحول بنیادین، مبانی نظری تحول، بسترسازی  
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی