جایگاه و نقش معلم در تربیت تمام ساحتی بر مبنای سند تحول بنیادین
کد مقاله : 1248-TS
نویسندگان
مبینا قاسمی1، سیده کوثر پورهاشمی2، مریم دریایی2، فاطمه اسدی2، فیروزه علویان *3
1گروه آموزش زیست‌شناسی، مرکز شهید رجائی، دانشگاه فرهنگیان، اصفهان، ایران
2گروه آموزش زیست‌شناسی، مرکز شهید رجایی، دانشگاه فرهنگیان، اصفهان، ایران
3دانشیار، گروه آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 888-56441، تهران، ایران
چکیده مقاله
این پژوهش در ابتدا، نقش و جایگاه معلم را به‌عنوان مجری آموزشی و مؤثرترین عنصر نهاد آموزش‌وپرورش تبیین کرده و به توضیح قابلیت‌های معلم در تأثیرگذاری بر مربیان می‌پردازد و سپس به توصیف و توضیح روش‌های گوناگون و بعضاً نوینی که مربیان می‌توانند در حین اعمال برنامه اجرایی خود از آن بهره بگیرند، ازجمله روش‌ تفحص گروهی، روش روابط انسانی گازدا، روش ایفای نقش، روش بدیعه پردازی، روش نمایشی، روش کاوشگری علمی، روش سقراطی، روش گروه‌های کوچک، روش مباحثه‌ای و ...می‌پردازد. در ادامه به تشریح جداگانه‌ی ساحت‌های شش‌گانه‌ی تعلیم و تربیت سند تحول بنیادین مبادرت ورزیده و پس از اشاره به مؤلفه‌های زیرمجموعه‌ی هر ساحت، رابطه‌ و نسبت ساحت‌های شش‌گانه تعلیم و تربیت با سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش را بررسی کرده و از بعضی زوایا توضیح می‌دهد؛ بنابراین در این پژوهش به‌طورکلی به نقش و برخی روش‌های پیش‌روی معلم در اجرای این ساحت‌ها پرداخته‌شده است. نتایج نشان داد که معلم به‌عنوان الگوی رفتاری برای دانش‌آموزان عمل می‌کند و با رعایت اخلاقیات، انضباط، همکاری و احترام به دیگران، دانش‌آموزان را به تقلید از خود و تقویت این مهارت‌ها تشویق می‌کند.
کلیدواژه ها
روش‌ تدریس، سند تحول بنیادین، ساحت‌های شش‌گانه تربیت، مربیان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر