بررسی چرایی و چگونگی تاثیرخودکاوی مبتنی بر اخلاقحرفهای معلم بر پیشبرد تربیت تمام ساحتی |
کد مقاله : 1263-TS |
نویسندگان |
فهیمه اکبرزاده * عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان کرمان |
چکیده مقاله |
مقاله حاضر با هدف بررسی تاثیر خودکاوی مبتنی بر عوامل پایهای اخلاق حرفهای معلم بر پیشبرد تربیت تمام ساحتی و به روش توصیفی_تحلیلی انجام گرفت.در این نوشتار، پس از توصیف عوامل پایهای اخلاق حرفهای، چگونگی پرسشگری خودکاوانه معلم براساس این عوامل و نهایتا چگونگی تاثیر پرسشگریها بر تربیت تمام ساحتی، بررسی و تحلیل شد.یافتهها نشان داد، پرسشگری خودکاوانه معلم بر اساس عامل پایهای استقلال حرفهای اخلاق علمی،موجب میشود معلم بدون توجه به معیارهای بیرونی متکی بر سود و زیان و تعهدی نشات گرفته از نگرشی سنجیده و درونی ،تربیت تمام ساحتی دانش آموزان را دراولویت قراردهد.درخودکاوی مبتنی بر خودفهمی حرفهای،معلم به واسطه فهم ماهیت حرفه و نقش حساس خود در تربیت تمام ساحتی به دلیل ارتباط گسترده و لازمی که با دیگر جنبهها و حوزهها دارد ،سعی میکند مسئولانه و موثر عمل نماید.در عامل پایهای عینیتگرایی و بیطرفی ؛ معلم خودکاو، لازمهی اجرای موفق تربیت تمام ساحتی را کسب مهارت به منظور ارزیابی منطقی و مستدلانه منابع خردوکلان موثر برحرفه معلمی و تربیت تمام ساحتی دانسته و عملکرد وی بر این اساس خواهد بود.پرسشگری خودکاوانه در عامل فراتر رفتن از مفهوم معیشتی؛ معلم را از نگاه سطحی ، مادی ، تک بعدی و ابزاری به حرفه معلمی و فراگیران، به عنوان مانعی مهم در عدم تحقق تربیت تمام ساحتی، بازمیدارد.نتیجه اینکه،خودکاوی، اگر آگاهانه و توام با اراده انجام گیرد، بازنگری در نگرش و نهایتا عملکرد مطلوب معلم را موجب میشود. |
کلیدواژه ها |
معلم،خودکاوی ،اخلاقحرفهای ،تربیت تمام ساحتی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |