استفاده از هوش مصنوعی به منظور دستیابی به عدالت آموزشی در تربیت تمام ساحتی |
کد مقاله : 1267-TS (R2) |
نویسندگان |
مینا هادی زاده * معلم مقطع دبستان در مدرسه دکتر محمد شفیعی استان اصفهان |
چکیده مقاله |
در جهان امروز، پیشرفت فناوری تمام جنبههای زندگی بشر را تحت تأثیر خود قرار داده است، آموزش و یادگیری نیز از این قضیه مستثنی نیست. هدف این نوشته بررسی امکان استفاده از هوش مصنوعی به منظور دستیابی به عدالت آموزشی در تربیت تمام ساحتی بوده است. مقاله به روش تحلیلی– توصیفی برگرفته از منابع کتابخانه ای و اینترنتی می باشد. یافته ها نشان می دهد در سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، بسط و گسترش عدالت آموزشی از راهبردهای اصلی است و توسعه آموزشوپرورش باکیفیت برای تمامی گروههای هدف تبیین شده است. معلمان به عنوان طلایه داران فرهنگ و آموزش هر کشور باید با استفاده ی به موقع از تجهیزات فناوری در تدریس خود، زمینه را برای تسهیل فرایند یاددهی-یادگیری فراهم نمایند. یکی از این فناوری ها که در این راه میتوان از آن استفاده کرد، هوش مصنوعی می باشد. استفاده از هوش مصنوعی در سایر نظام های تربیتی نتایج مثبتی داشته است، بنابراین در تربیت تمام ساحتی نیز هوش مصنوعی می تواند به عنوان دستیار معلم عمل کرده و با توانایی های بالقوه ی خود باعث شود که کلیه یادگیرندگان با وجود تفاوت در توانایی ها و محدودیت ها به شکل عادلانه از فرصتهای آموزشی و تربیتی بهره برند. در نتیجه معلم می تواند از ابزار هوش مصنوعی در جهت رشد هماهنگ ابعاد مختلف در تربیت تمام ساحتی، با حضور دانش آموزان متفاوت با توانایی ها و محدودیتهای منحصر به فرد در کلاس، به منظور تحقق عدالت آموزشی استفاده کند. |
کلیدواژه ها |
تربیت تمام ساحتی، فناوری نوین، هوش مصنوعی، عدالت آموزشی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |