معلّمِ انقلاب‌گر، مجری ساحت‌های ششگانه در کلاس
کد مقاله : 1283-TS (R1)
نویسندگان
فاطمه مرتضی پور *
دبیر
چکیده مقاله
یکی از برنامه های آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین، اجرایی نمودن ساحت‌های ششگانه در کلاس درس توسط معلم می‌باشد. معلم به عنوان یک انسان، نقش راهنما را دارد که دست تک تک دانش‌آموزان را گرفته و آنان را به هدف غایی کتاب و نظام آموزشی می‌ رساند، معلم یک انقلاب‌گر است، که انقلابِ خودِعالی علیه خودِ دانی در دانش‌آموزان ایجاد کرده تا در تمام ابعاد ساحت‌های شش‌گانه اهداف مورد انتظار، به رشد همه جانبه دست یابد. در تحقیق حاضر که به روش کتابخانه‌ای صورت گرفته است، به بیان نقش و جایگاه معلم درفرآیند انسان‌سازی در مدرسه پرداخته شده است، معلم در تدریس هر درسی اگر رویکردش اجرای ساحت‌های شش‌گانه در کلاس باشد، قطعاً در شکل‌گیری شخصیّت دانش‌آموزانش نقش تأثیرگذاری ایفا می‌کند و این نتیجه حاصل شده است که مهم‌ترین قسمت ساحت‌های شش گانه، تمرکز روی عقلانیت دانش‌آموزان بوده و معلم مسئولیتش رساندن دانش‌آموزان به حیات طیبه مدّ نظر اسلام است، ولی چگونگی دست یابی و مسیر انتخابی راه پرفراز و نشیبی است، نتیجه مطلوب، در فراروی معلم نهاده شده و مسئولیت انتخاب و مسیر و ابزار به خود معلم سپرده شده است؛ ضمن اینکه در تمام طول مسیر معلم مانند یک انقلابی به دنبال ایجاد انقلاب در شاگردانش و همسو کردن آنان با اهداف ساحت‎ها می‌باشد.
کلیدواژه ها
عقل، تربیت، ساحت‌های شش‌گانه، انقلاب
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر