بررسی نقش و جایگاه بکارگیری فناوری های نوین آموزشی در اجرایی کردن تربیت تمام ساحتی
کد مقاله : 1286-TS (R1)
نویسندگان
علی اکبر قاسمی *1، یاسر درتاج2
1عضو هیات علمی
2گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران
چکیده مقاله
این تحقیق با هدف بررسی نقش و جایگاه بکارگیری فناوری های نوین آموزشی در اجرایی کردن تربیت تمام ساحتی انجام شد. این تحقیق از لحاظ ماهیت و هدف، تحقیقی کاربردی بود و با اتکا به رویکردی آمیخته (کیفی-کمی) اجرا گردید. به گونه ای که در بخش کیفی با استفاده از روش تحلیل محتوای متون مرتبط، عوامل و مولفه های موثر بر بکارگیری فناوری های نوین آموزشی در اجرایی کردن تربیت تمام ساحتی احصا و سپس مبتنی بر آن، پرسشنامه تحقیق ساخته و از روش دلفی با اتکا به نظرات دریافتی از خبرگان دانشگاهی، برای سنجش اهمیت عوامل و مولفه های مکشوفه استفاده شد. مشارکت کنندگان بخش کیفی مشتمل بر مقالات داخلی و خارجی مرتبط در بازه زمانی 15 سال اخیر (1389شمسی/2009 میلادی تا 1403 شمسی/ 2024 میلادی) بود و ملاک انتخاب مقالات بر طبق اشباع نظری داده ها بود. جامعه آماری بخش کمی عبارت بود از خبرگان دانشگاهی آشنا به موضوع و علاقمند به همکاری که نوعا پانل دلفی را شکل می دادند. ضمن آنکه نحوه دسترسی به خبرگان، براساس نمونه گیری گلوله برفی بود. یافته ها نشان داد که عوامل و مولفه های موثر بر نقش و جایگاه بکارگیری فناوری های نوین آموزشی در اجرایی کردن تربیت تمام ساحتی شامل 5 بعد بهبود روحیه پژوهشگری، بهبود روحیه همدلی، بهبود جنبه های روان شناختی دانش آموزان، بهبود جنبه های یادگیری و بهبود دسترسی و 28 مولفه مرتبط بدان است. همچنین یافته های حاصل از انجام دو دور دلفی نشان داد عوامل و مولفه های احصا شده، مورد تایید خبرگان است.
کلیدواژه ها
فناوری های نوین آموزشی، تربیت تمام ساحتی، پیاده سازی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر