تحلیل محتوای نهج البلاغه از منظر میزان توجه به ساحت تربیت اعتقادی و اخلاقی |
کد مقاله : 1327-TS |
نویسندگان |
هادی احمدی1، فرشته دارابی1، حمید کریمی چشمه کبودی *2 1آموزش و پرورش 2آموزگار و معاون آموزشی مدارس دولتی |
چکیده مقاله |
چکیده باید پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای نهج البلاغه از نظر میزان توجه به ساحت تربیت اعتقادی و اخلاقی به روش کیفی از نوع تحلیل محتوا توصیفی و بررسی اسنادی انجام شده است و مهمترین شیوه های تربیت اعتقادی و اخلاقی و عبادی از دیدگاه امام علی (ع) در نهج البلاغه بر اساس معیارسه گانه (خطبه ها ، نامه ها، حکمت ها) استخراج گردید . بدین منظور ابتدا مولفه های ساحت تربیت اعتقادی و اخلاقی بر اساس مبانی نظری سند تحول بنیادین مورد بررسی قرار گرفتند و در این ساحت 20 مؤلفه استخراج و سپس برای هر یک از مؤلفه ها , مصادیقی ازنهج البلاغه بدست آمد . لذا می توان استنباط کرد که ارتباط زیادی بین ساحت تربیتی سند تحول بنیادین و محتوای نهج البلاغه بعنوان یکی از متون اسلامی وجود دارد و پژوهش هایی از این قبیل می تواند در نظام تعلیم و تربیت کشور مورد استفاده و توجه قرارگیرد . |
کلیدواژه ها |
کلید واژه ها: تحلیل محتوا، نهج البلاغ، ساحت تربیت اعتقادی ، اخلاقی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |