جایگاه ساحت علمی فناورانه در بین معلمان دوره ی ابتدایی |
کد مقاله : 1338-TS |
نویسندگان |
هانیه ذاکری *، نسرین ذاکری آموزگار |
چکیده مقاله |
سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، شش ساحت را برای تربیت دانشآموزان در نظر گرفته است که یکی از آنها ساحت علمی و فناورانه است. این ساحت به دنبال پرورش نسلی خلاق، نوآور، پرسشگر و آشنا با علم و فناوری در دانشآموزان است. معلمان دوره ابتدایی به عنوان اولین مربیان رسمی دانشآموزان، نقش کلیدی در تحقق اهداف این ساحت دارند. هدف از این پژوهش بررسی جایگاه ساحت علمی فناورانه در بین معلمان دورهی ابتدایی است. این پژوهش به روش کیفی و با استفاده از تحلیل محتوا انجام شده است. مشارکتکنندگان معلمان دورهی دوم ابتدایی بودند که با 16 نفر از این افراد مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام پذیرفت. پس از انجام مصاحبهها، دادههای جمعآوریشده به روش کدگذاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. دورهی ابتدایی، دورهی طلایی یادگیری، ضرورت پرورش نسل خلاق و نوآور، ایجاد زمینه برای علاقهمندی به علم و فناوری، آمادگی برای زندگی در دنیای دیجیتال به عنوان مضامین شناسایی شدند. تحلیل مصاحبهها نشان داد که معلمان دوره ابتدایی از اهمیت ساحت علمی فناورانه آگاه هستند و آن را برای تربیت دانشآموزان ضروری میدانند. با این حال، آنها با چالشهایی در زمینه تدریس این ساحت مواجه هستند. این چالشها شامل کمبود منابع آموزشی، عدم آگاهی کافی از روشهای تدریس فعال و کمبود زمان آموزشی است. برگزاری دورههای آموزشی برای معلمان در زمینه روشهای تدریس فعال ساحت علمی فناورانه، تهیه و توزیع منابع آموزشی مناسب برای این ساحت، افزایش زمان آموزشی اختصاصیافته به این ساحت از جمله پیشنهادهایی است که میتوان به آنها اشاره کرد. |
کلیدواژه ها |
ساحت علمی فناورانه، دورهی ابتدایی، سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، معلم |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |