تبیین سبب شناسانۀ چالش های تدریس تمام ساحتی
کد مقاله : 1382-TS
نویسندگان
حمید گوروئی *
وزارت آموزش و پرورش
چکیده مقاله
پس از تصویب اسناد بالادستی نظیرسند تحول بنیادین آموزش و پرورش وسند برنامه درسی ملی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش و به دنبال آن، مطرح شدن الگوهای هدف گذاری مبتنی بر عرصه های چهارگانه و عناصر پنجگانه و نیز ساحت های شش گانه در حوزه برنامه ریزی درسی اجرا شده ، مفهوم چالش برانگیز تدریس تمام ساحتی شکل گرفت. هدف این پژوهش، تیبیین سبب شناسانۀاین چالش هاست. پژوهش حاضر به شیوه توصیفی –تحلیلی با نمونه برداری هدفمند از منابع چاپی و غیرچاپی و اسناد بالادستی با گردآوری و تحلیل داده های لازم تا حد اشباع نظری انجام شده است.نتایج حاصل از این پژوهش بیانگر آن است که عدم تببین دیدگاه های مرتبط با تدریس تمام ساحتی و وجود برداشت های ناصواب از ساختار ارتباطی بین الگوی هدف گذاری مشتمل بر عناصر و عرصه های مندرج در سند برنامه درسی ملی و همچنین ساحت های تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبتنی بر شایستگی های پایه و نیز کم توجهی به ابعاد فنی و عملیاتی برنامه درسی منجر به بروز چالش های اساسی در فرآیند تدریس تمام ساحتی شده است.
کلیدواژه ها
تدریس تمام ساحتی، سند تحول بنیادین، چالش های تدریس، برنامه درسی ملی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر