مطالعه تطبیقی ساحت های شش گانه سند تحول بنیادین و ارکان یادگیری یونسکو |
کد مقاله : 1400-TS (R1) |
نویسندگان |
اشرف میرحیدری *1، زهرا وحیدی2 1عضو هیات علمی و مدیر گروه علوم تربیتی 2گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان اصفهان، پردیس فاطمه زهرا(س)، اصفهان، ایران |
چکیده مقاله |
: ساحتهای شش گانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایران، جامعیت مفهوم تربیت در سند تحول بنیادین را نشان می دهد از طرفی سازمان یونسکو نیز 4 رکن یادگیری را با هدف یادگیری مادام العمر در قرن جدید، ارائه نموده است. هدف تحقیق حاضر مطالعه تطبیقی ساحت های شش گانه سند تحول بنیادین و ارکان یادگیری یونسکو بوده است. در تحقیق حاضر از روش تطبیقی کیفی استفاده شده است. واحد تحلیل، اسناد ارکان یادگیری یونسکو و ساحتهای سند تحول بنیادین ایران و سطح تحلیل، مفاهیم و قسمتهای مختلف ارکان و ساحتها و شاخص های مورد بررسی، بودند. تکنیک گردآوری داده ها، تحلیل ثانویه بود. جهت تحلیل داده ها از روش مقوله بندی استفاده شد. شاخص های رکن یادگیری برای دانستن در ارکان یادگیری یونسکو با ساحت علمی و فناوری، رکن یادگیری برای زیستن با ساحت زیستی و بدنی، رکن یادگیری برای باهم زیستن با ساحت سیاسی و اجتماعی و رکن یادگیری انجام دادن با ساحتهای اقتصادی و حرفه ای، مطابقت دارد. ساحت اعتقادی، اخلاقی، عبادی و ساحت زیبا شناختی، هنری با هیچیک از ارکان یادگیری یونسکو تطابق ظاهری نداشت. توجه به ساحتهای شش گانه سند تحول بنیادین جامع تر و کامل تر از ارکان یادگیری یونسکو بوده و بهره گیری از پتانسیل این ساحتها می تواند به توانمندی شخصیتی و اجتماعی فرد و پویایی، پایداری، پیشرو و مولد بودن جامعه منجر گردد. |
کلیدواژه ها |
ارکان یادگیری یونسکو، ساحتهای شش گانه، سند تحول بنیادین، مطالعه تطبیقی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |