تحلیل تناسب محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایه_ی ششم، با ساحت تربیت اقتصادی و حرفهای در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ |
کد مقاله : 1406-TS (R1) |
نویسندگان |
فاطمه ابراهیمی *1، زهرا افشاری راد2 1دانشجو 2دانشجوی دانشگاه فرهنگیان البرز(پردیس امیرکبیر-کرج) |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان توجه به مولفه های تربیت اقتصادی و حرفه ای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع تحلیل محتوا بود. جامعه تحلیلی، کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ بود که با توجه به ماهیت موضوع و محدودیت جامعه پژوهش، نمونه گیری انجام نشد و کل جامعه تحلیلی مورد مطالعه قرارگرفت. واحد تحلیل؛ جمله، تصویر و فعالیت های کتاب درسی بود که برای گردآوری و انجام تحلیل از سیاهه وارسی تربیت اقتصادی و حرفه ای استفاده شد. جهت تحلیل داده ها، شاخص های آمار توصیفی مورد استفاده قرارگرفتند. یافته های پژوهش نشان داد که ۴۷ مرتبه به مولفه های ساحت تربیتی اقتصادی و حرفه ای توجه شده که به تعداد ۱۹ مورد(۴۰/۴۳ درصد) به مولفه صرفه جویی و پرهیز از اسراف و تبذیر، ۷ مورد(۱۴/۸۹درصد) به مولفه اهمیت و ارزش، تلاش و پشتکار، ۶ مورد(۱۲/۷۷ درصد) به مولفه تعاون و همکاری، ۷ مورد(۱۴/۸۹ درصد) به مولفه اهمیت و ارزش شغل، نکوهش بیکاری و بطالت، ۵مورد(۱۰/۶۴ درصد) به مولفه کسب روزی از راه های مشروع و حلال، ۲مورد(۴/۲۵درصد) به مولفه استفاده از تولیدات داخلی کشور و ۱ مورد(۲/۱۳درصد) به مولفه عدالت اقتصادی پرداخته شده است؛ دراین میان مولفه پرهیز از مفاسد اقتصادی بدون هیچ فراوانی مورد غفلت قرار گرفته است. |
کلیدواژه ها |
سند تحول بنیادین، تربیت اقتصادی و حرفهای، مطالعات اجتماعی پایه ششم، تحلیل محتوا |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |