استفاده از فناوری های نوین تعاملی( هوش مصنوعی) در تربیت تمام ساحتی |
کد مقاله : 1416-TS (R1) |
نویسندگان |
محمدرضا نظریان *1، مرضیه مطیع امرالله2، منصوره مطیع امرالله3، رضوان کاکلی3 1رئیس گروه تحقیق و پژوهش اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان 2اداره کل آموزش و پرورش، اصفهان، ایران 3آموزگار، اصفهان، ایران |
چکیده مقاله |
تربیت تمام ساحتی در جهت اجرایی سازی سند تحول بنیادین به عنوان سندی بالادستی در نظام آموزش و پرورش از اهمیت خاصی برخوردار است. در نظر گرفتن تحولات عصر جدید و کاربست فناوری های نوین جزئی جداناپذیر از فرآیند یاددهی-یادگیری و تربیت تمام ساحتی می باشد. مطالعه حاضر با هدف نقش فناوری های نوین تعاملی از جمله هوش مصنوعی در تربیت تمام ساحتی انجام گرفت و پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به این سوال است که فناوری های نوین تعاملی در تربیت تمام ساحتی چه نقشی داشته و چگونه می توان از این فناوری ها در راستای اجرای تربیت تمام ساحتی و نسلی به روز، استفاده کرد؟ پژوهش حاضر مطالعه ای کیفی با تأکید بر بررسی متون اسناد به شیوه ی کتابخانه ای و توصیفی می باشد. با توجه به نتایج هوش مصنوعی در چهار حیطه اصلی: آموزش شخصی سازی شده، تولید محتوا، پژوهش، ارزیابی و تولید آزمون می تواند در فرآیند یاددهی-یادگیری مورد استفاده قرار گیرد. در این راستا ابزاهای مختلفی از جمله: Tutor ai image، Presentation Translator ، Yippity ، Beautiful AI و.... میتواند جهت استفاده سودمند باشد. به علاوه، پیشی گرفتن دانش فراگیران از معلمان، کاهش خلاقیت و تنبلی ذهنی و پرداخت هزینه جهت استفاده از برخی ابزارها را نیز می توان به عنوان چالش ها و معایب استفاده از هوش مصنوعی در نظر گرفت. بدین منظور روزآمدی و توانمندسازی معلمان و فراگیران در این زمینه، تجهیز مدارس جهت استفاده از فناوری و اختصاصا هوش مصنوعی، فراتحلیل هوش مصنوعی در محیط های آموزشی پیشنهاد می شود. |
کلیدواژه ها |
تربیت تمام ساحتی، فناوری، هوش مصنوعی، سیستم آموزشی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |