تحلیل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در ساحت علمی دوره ابتدایی |
کد مقاله : 1420-TS |
نویسندگان |
علیرضا کوتی1، آتوسا قاسمی نژاد دهکردی *2 1کارشناسی ارشد گروه علوم تربیتی رشته مدیریت آموزشی، واحد اهواز ، دانشگاه آزاد اسلامی ، اهواز ، ایران. 2استادیار گروه تربیت بدنی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران |
چکیده مقاله |
جامعه آماری این تحقیق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نمونه پژوهش محتوای سند بود. در این پژوهش سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در ساحت علمی دوره ابتدایی و میزان توجه به مولفههای علم و فناوری، خلاقیت و نوآوری، برنامهریزی و اجرای آگاهانه فعالیتهای علمی پژوهشی و استفاده از طبیعت در دوره ابتدایی را شامل شد که با استفاده از فهرست وارسی، بررسی و تحلیل محتوا شد. بهمنظور پردازش دادههای جمعآوریشده با استفاده از روش آنتروپی شانون محتوای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شناسایی و طبقهبندی شده است. نتایج نشان داد ضریب اهمیت در مولفه های متغیر علم و فناوری از سند تحول بنیادین بیشترین تأکید بر مولفه بکارگیری رسانه (0.264) است و بعد از آن مولفه های هوشمندسازی (0.209)، آموزش مجازی (0.201) و محتوای الکترونیکی (0.121) قرار دارد. ضریب اهمیت مولفه های متغیر خلاقیت و نوآوری در سند تحول بنیادین بیشترین تأکید بر مولفه ابتکار (0.299) است و بعد از آن مولفه های بسط (0.275)، سیالی (0.238) و انعطاف پذیری (0.187) قرار دارد. ضریب اهمیت مولفه های متغیر فعالیت های علمی و پژوهشی در سند تحول بنیادین بیشترین تأکید بر مولفه فعالیت (0.264) است و بعد از آن مولفه های استقلال (0.209)، مبارزه رقابتی (0.201) و پیشگامی (0.121) و ضریب اهمیت مولفه های متغیر طبیعت را در سند تحول بنیادین بیشترین تأکید بر مولفه بهداشت (0.285) است و بعد از آن مولفه های محیط طبیعی (0.209)، امکانات (0.198) و مادی (0.112) قرار دارد. |
کلیدواژه ها |
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و ساحت علمی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |