تبیین ضرورت تربیت تمام ساحتی در سند تحول بنیادین: ارائه الگوی مفهومی |
کد مقاله : 1423-TS |
نویسندگان |
فاطمه اسداللهی * استادیار دانشگاه فرهنگیان بوشهر |
چکیده مقاله |
از اصل همه جانبه نگری در تربیت رسمی و عمومی برداشت می شود، تربیت در مدرسه باید به ابعاد مختلف وجودی متربیان توجه نماید. هدف اصلی مقاله حاضر تعیین ویژگیهای تربیت تمام ساحتی در ارتباط با سند تحول بنیادین است. به منظور رسیدن به هدف مذکور از روش پژوهش کیفی، تحلیل مضمونی استفاده شده است. این فرایند در دو مرحله انجام گردید. در مرحله اول، نسبت هر کدام از حوزههای یادگیری(ساخت های ششگانه) با یادگیریهای مشترک سایر حوزهها از سند تحول بنیادین استخراج شده است. در مرحله دوم ، مضامین استخراج شده با استفاده از کد گذاری باز مجددا تحلیل شدند تا مولفههای اصلی الگوی مفهومی تربیت تمام ساحتی مشخص شود. نتیجه تحلیل و استنباط نسبت حوزههای یادگیری (ساحتهای ششگانه) شش مولفه اصلی : مهارت های حل مساله، مهارتهای اجتماعی، مهارت های فردی، الزامات دینی و اخلاقی، سطوح تفکر قضاوت و تصمیمگیری بوده است. در نتیجه می توان گفت یکی از استلزامات اجرای تربیت تمام ساحتی توجه به برنامه درسی تلفیقی است. چالش ها و موانع برنامه درسی میان رشته ای به عنوان یک امر مهم در نظام تعلیم و تربیت باید مورد عنایت دست اندرکاران نظام آموزش و پرورش قرار گیرد. چراکه برنامه درسی موضوعات مجزا دیگر پاسخگوی نیاز های قرن 21 نخواهد بود. |
کلیدواژه ها |
تربیت تمام ساحتی، سند تحول بنیادین، برنامه درسی تلفیقی، یکپارچگی فردی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |