بهبود انگیزش و یادگیری درس علوم با استفاده از بازی‌وارسازی: یک مطالعه اقدام‌پژوهی
کد مقاله : 1425-TS (R1)
نویسندگان
مهدی شمالی احمدآبادی1، عاطفه برخورداری احمدآبادی *2، ستاره شمالی احمدآبادی3
1دکتری روانشناسی، آموزش و پرورش اردکان، یزد، ایران
2دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد، واحد اصفهان (خوراسگان)، ایران
3دبستان عصمت وکیلی، آموزش و پرورش اردکان، یزد، ایران
چکیده مقاله
یکی از دروسی که می‌تواند زمینه بسیاری از مهارت‌های مرتبط با تفکر را در دانش‌آموزان فراهم نماید، علوم تجربی است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر بازی‌وارسازی بر افزایش یادگیری و انگیزش دانش‌آموز در درس علوم انجام شد. این مطالعه از نوع پژوهش‌های اقدام پژوهشی است که با اهداف کاربردی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دختر پایه ششم در سال تحصیلی 1402-1401، با مشکل بی‌انگیزگی درس علوم بود که با روش نمونه‌گیری داوطلبانه یک دانش‌آموز در پژوهش شرکت کرد. ابزارهای جمع‌آوری اطلاعات شامل مشاهده، مصاحبه با دانش‌آموز، والدین، آزمون عملکردی درس علوم و فرم خودگزارشی انگیزش یادگیری درس علوم بود. نتایج نشان داد که بازی‌وارسازی بر افزایش یادگیری و انگیزش دانش‌آموز در درس علوم را بهبود بخشیده است. بر اساس یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که استفاده از بازی‌وارسازی می‌تواند در روش تدریس درس علوم مورد استفاده قرار گیرد. پیشنهاد می‌شود معلمان با استفاده از این شیوه در بهبود یادگیری و انگیزش دانش‌آموز در درس علوم استفاده نمایند.
کلیدواژه ها
اقدام‌پژوهی، بازی‌وارسازی، انگیزش، یادگیری، علوم تجربی، دانش‌آموزان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی