تربیت تمام ساحتی و زیست فیلسوفانه فلسفه تربیت تمام ساحتی بر اساس دیدگاه های مبتنی بر دانش ریاضی رساله جمهوری افلاطون و اسفار اربعه ملاصدرا |
کد مقاله : 1439-TS |
نویسندگان |
حجت اله لعلی دستجردی *1، رسول برجیسیان2 1دانشگاه فرهنگیان 2عضوهیات علمی دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
تا «چرای زندگی»را ندانیم، بحث از چگونگی زندگی سودی ندارد. اول باید بدانیم که چرا باید زیست، تا بعد بگوییم که چگونه باید زیست. افلاطون در رساله جمهوری به گونهای فلسفه را تعریف میکند که با داستان زندگی سقراط و زیست فیلسوفانهی وی مطابقت دارد. در افلاطون رسیدن به مرتبه دانش ریاضی جهت رسیدن به کمال نهایی انسان ضرورت دارد اما در صدرا تجرد ریاضیات است که میتواند انسان را به رشد عقلانی برساند. صدراالمتألهین در اسفار خود سفری را از خلق به حق ذکر میکند کسی که با سیر و سلوک عقلانی وجودی به حق میرسد و در سفر دوم در حق به حق، به حقیقت اشیا در پرتو نور مطلق دست مییابد و پس از آن باید به خلق برگردد و این اسیران زندانی باورهای خود را در دنیا به سمت حق رهسپار کند. این مقاله بر آن است که با مقایسهی بین افلاطون و ملاصدرا در تعریف فلسفه اثبات نماید که تعریف ملاصدرا از فلسفه همین سفر های چهارگانهای است که حقیقت حیات انسانی را تشکیل میدهد. و اگر هر کسی در صنف خود از آن غفلت ورزد به اهل جمود و توقف نزدیک شده وحیات انسانی را با مخاطرهی جدی روبرو میسازد. |
کلیدواژه ها |
دیالکتیک وجودی؛ تمثیل غار؛ سفرهای چهارگانهی عقلی ؛زیست فیلسوفانه؛ حیات متعالیه؛ تربیت تمام ساحتی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |