طراحی و تولید نرم افزار آموزش ریاضی و بررسی تاثیر آن بر پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان دختر پایه اول ابتدایی شهر اصفهان |
کد مقاله : 1476-TS (R2) |
نویسندگان |
حسن خطیبی * کارشناس مسئول هوشمند سازی پردیس شهید باهنر اصفهان |
چکیده مقاله |
در این پژوهش با طراحی و تولید نرم افزار آموزش ریاضی اول دبستان (کارآمد) ، تاثیر آن بر میزان پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان دختر اول ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 1399بررسی شد.جامعه نمونه مورد مطالعه 100 نفر از دانش آموزان اول ابتدایی در چهار کلاس که به روش تصادفی خوشه ای از بین شش ناحیه ی آموزش و پرورش شهر اصفهان انتخاب شده بودند. گروه آزمایش در دوازده جلسه 45 دقیقه ای در معرض متغیر مستقل که همان آموزش به شیوه ی نرم افزار "کارآمد" می باشد قرار گرفتند.دانش آموزان موضوعات شمارش ، عدد، الگو سازی ، تساوی ،کمتر و بیشتر ، جمع – اضافه کردن، تفریق – کم کردن و جداول شگفت انگیز را طی این جلسات ازکتاب ریاضی پایه اول آموزش دیده اند.گروه کنترل نیز دروسی که در نرم افزار "کارآمد" طراحی شده بود را با روش مرسوم سنتی آموزش دیدند. در سطح آمار توصیفی از جداول فراوانی ، درصد ، انحراف معیار، میانگین در مراحل پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد و در سطح آمار استنباطی از جداول نتایج آزمون کلموگراف-اسمیرنف و آزمون شاپیرو استفاده شد.نتایج تجزیه و تحلیل های آماری نشان داد که میان آموزش سنتی ریاضی و آموزش با نرم افزار "کارآمد" تفاوت معنی داری در سطح α=0/01 وجود دارد، نتایج نشان داد که میانگین نمرات گروه آزمایش بیشتر از میانگین نمرات گروه کنترل بوده. بنابر این در مجموع نتایج مشخص کرد که آموزش از طریق نرم افزار "کارآمد" باعث افزایش یادگیری در فراگیران نسبت به روش تدریس غیر رایانه ای می شود. |
کلیدواژه ها |
طراحی و تولید ، ریاضی پایه اول ابتدایی ، پیشرفت تحصیلی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |