چگونه توانستم در راستای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، باورهای دینی و ارزش‌های اخلاقی دانش‌آموزان آموزشگاه انبیاء (ع) شهر قم را تقویت کنم؟
کد مقاله : 1555-TS
نویسندگان
معصومه عامری *1، نرجس معمائی2
1دانشگاه فرهنگیان
2آموزش و پرورش
چکیده مقاله
تحقیق حاضر در سال تحصلی 93-1392 در دبستان انبیاء واقع در ناحیه 2 آموزش‌وپرورش شهر قم و با فراوانی 500 نفر دانش‌آموز انجام شده است. مدل پژوهش کیفی و رویکرد آن توصیفی- تحلیلی است. مسئله‌ی موردنظر، ناهنجاری‌های رفتاری دانش‌آموزان در محیط مدرسه و عدم پایبندی آنان به مسائل مذهبی و باورهای دینی بود. هدف از انجام این تحقیق، تقویت باورهای مذهبی و درونی کردن ارزش‌های اخلاقی و نهایتاً تغییر مطلوب در رفتار دانش‌آموزان و انتقال آن به خانواده‌ها است. برای رسیدن به هدف موردنظر و دستیابی به راهکارهای علمی و مفید، روش‌‌های مراجعه به منابع کتبی، مشاهده، پرسشنامه و مصاحبه مورداستفاده قرار گرفت و سپس به تجزیه‌وتحلیل داده‌ها جهت شناسایی عوامل مؤثر در ایجاد مسئله و یافتن راه‌حل‌های پیشنهادی پرداخته شد. راهکارهایی که اجرا شد عبارت‌اند از: تهیه‌ی نمودار نصب احادیث روزانه، تعیین دانش‌آموزان جهت ثبت حدیث در دفتر، ‌تهیه‌ی بروشور توسط دانش‌آموزان، مسابقه‌ی رنگ‌آمیزی و نقاشی، ایستگاه کتاب‌خوانی، جمع‌آوری حدیث توسط دانش آموزان، برگزاری مسابقه‌ی حدیث و تشویق برترین‌های این طرح. پس از اجرای راه‌حل‌های فوق و تقویت حس مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان، گرایش دانش‌آموزان به باورهای دینی و ارزش‌های اخلاقی تقویت شد.
کلیدواژه ها
سند تحول بنیادین، ارزش‌های اخلاقی، باورهای دینی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر