تجربه‌زیسته معلمان از اجرای برنامه‌درسی تمام ساحتی
کد مقاله : 1561-TS
نویسندگان
فاطمه جعفری *1، سیروس منصوری2
1دبیر شاغل در آموزش و پرورش
2هیئت علمی
چکیده مقاله
پژوهش‌حاضر با هدف مطالعه تجارب‌زیسته معلمان از اجرای برنامه‌درسی تمام‌ساحتی‌ صورت گرفت. پژوهش به شیوه کیفی و رویکرد پدیدارشناسی بود. مشارکت‌کنندگان در پژوهش کلیه معلمان دوره متوسطه اول شهر اراک بود که با روش نمونه گیری هدفمند از نوع موارد مطلوب وبر اساس قاعده اشباع نظری 18 نفر از آنها انتخاب شدند. بدین معنی که داده ها با 18 مصاحبه به اشباع نظری رسید. ابزار جمع‌آوری داده‌ها مصاحبه‌های نیمه‌ساختارمند بود و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش تحلیل مضمون استفاده شد. یافته‌های حاصل از داده‌ها در 7 مضمون سازمان دهنده و تعداد 76 مضمون پایه استخراج شد. مضامین سازمان دهنده شامل افزایش کیفیت یادگیری، افزایش جایگاه و نقش تربیتی مدرسه، چالش‌های اجرای آموزش تمام ساحتی، پیامدهای مثبت پداگوژیکی در دانش‌آموزان با اجرای برنامه درسی تمام ساحتی، افزایش فعالیت‌های فوق برنامه تمام ساحتی، فقدان برنامه‌درسی جامع تمام‌ساحتی، فقدان زیرساخت‌های قانونی مورد نیاز جهت اجرای برنامه‌درسی تمام‌ساحتی بود. بر اساس نتایج پژوهش با اجرای برنامه‌درسی تمام‌ساحتی دستاوردهای مهمی در زمینه آموزش و تغییرات پداگوژیکی و جایگاه مدرسه بدست آمده است. با این وجود اجرای برنامه درسی تمام‌ساحتی با چالش‌هاو موانع زیادی نیز روبرو است که باید برای حل این مشکلات راهکارهای مناسب ارائه شود تا برنامه‌درسی تمام‌ساحتی به اهداف مورد نظر خودش دست یابد.
کلیدواژه ها
تجارب‌زیسته، معلمان، اجرای برنامه‌درسی، تمام‌ساحتی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر