راه های گسترش آموزش حقوق شهروندی مبتنی بر مهارت های زندگی و رویکرد تمام ساحتی برای مقطع ابتدایی |
کد مقاله : 1562-TS (R2) |
نویسندگان |
احمدعلی ناجی *1، صدیقه مؤمنی فر2 1دکتری روانشناسی، استادیار گروه مشاوره و بهداشت روان، دانشکده فرهنگی و اجتماعی، دانشگاه جامع امام حسین 2کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر شناسایی راههای گسترش آموزش حقوق شهروندی براساس مهارتهای زندگی و ساحتهای ششگانه آموزش و پرورش برای دانشآموزان دوره ابتدایی میباشد. روش تحقیق از لحاظ هدف کاربردی بود و از دو بخش کمی و کیفی تشکیل میشد. جامعه آماری بخش کیفی شامل پژوهشهای صورت گرفته طی ده سال اخیر و نیز 15 خبره حوزه تعلیم و تربیت بودند. جامعه آماری بخش کمی شامل کلیه معلمان و مدیران مدارس دولتی مقطع ابتدایی منطقه 15 شهر تهران بود که ٢٩٤ نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقاتی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته که با استفاده از تعیین مؤلفههای مهم حقوق شهروندی بر اساس مهارتهای زندگی و ساحت ششگانه تعیین گردید و پس از تأیید صاحبنظران اجرا شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای لیزرل و SPSS و از روشهای تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. پرسشنامه شامل 41 گویه شد که با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی پنج مؤلفه اعتقادی، زیباییشناختی، علمی، اجتماعی ـ اقتصادی و زیستی به دست آمدند. یافتههای حاصل نشان داد که بین ابعاد توسعه حقوق شهروندی مبتنی بر مهارتهای زندگی و ساحتهای ششگانه برازش مطلوبی وجود دارد. در نتیجه میتوان بیان داشت با آموزش حقوق شهروندی مبتنی بر مهارتهای زندگی و ساحتهای ششگانه به کودکان دبستانی میتوان آنها را با توجه به حقوقشان به گونهای تربیت کرد تا در آینده مسیر تعالی فردی، معنوی، بینفردی و اجتماعی بهتری داشته باشند. |
کلیدواژه ها |
ساحت شش گانه، آموزش و پرورش، مهارت های زندگی، حقوق شهروندی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |