تحلیل محتوای کتاب فارسی چهارم ابتدایی براساس میزان توجه به ساحت های ششگانه
کد مقاله : 1575-TS (R1)
نویسندگان
مریم باغبان *، نجمه پریشانی
آموزش و پرورش
چکیده مقاله
در نظام آموزش و پرورش متمرکز ایران که برنامه های درسی منحصر به کتاب های درسی است نقش و اهمیت کتابهای درسی دو چندان می شود و اثربخشی کتاب های درسی مشروط به این خواهد بود که منطبق یر اصول و معیارهای مشخص تدوین شده باشد .پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان توجه به ساحت های شش گانه ی تربیتی مندرج در سند تحول بنیادین آموزش وپرورش در کتاب فارسی پایه چهارم ابتدایی انجام شده است این پژوهش به شیوه ی توصیفی و با روش تحلیل محتوا انجام شده است. جامعه ی آماری شامل کتاب فارسی چهارم ابتدایی سال تحصیلی 1403- 1402 است.برای تجزیه وتحلیل اطلاعات، از روش های آمار توصیفی مانند فراوانی و درصد گیری و برای ارائه داده ها از جدول و نمودار بهره گرفته شده است. یافته های حاصل از این پژوهش حاکی از این است که میزان توجه به ساحت اعتقادی، عبادی و اخلاقی با 27 درصد نسبت به دیگر ساحت ها به طور قابل ملاحظه ای بیشتر بوده است و به ساحت های زیستی بدنی و اقتصادی حرفه ای توجه کمتری شده است. نتایج نشان می دهد که میزان توجه به ساحت های محتوای پایه چهارم فارسی در مباحث سند تحول بنیادی در کتاب یکسان نبوده و بازنگری براساس فراوانی بدست آمده در متون کتاب مورد نیاز است بر این اساس پیشنهادتی تدوین و ارائه گردید.
کلیدواژه ها
کتاب فارسی چهارم، تحلیل محتوا، سند تحول بنیادین، ساحت های شش گانه، آموزش و پرورش
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر