بررسی نقش معلم در تربیت ساحت زیستی بدنی |
کد مقاله : 1588-TS |
نویسندگان |
شبنم عباسی *1، معصومه بایزن2 1گروه آموزش زیستشناسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران 2سازمان آموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
رشد و توسعه در کشورهای مختلف به توسعه پایدار آن کشورها بستگی دارد، بنابراین دستیابی به توسعه پایدار نیازمند برنامهریزی صحیح در هر یک از ابعاد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و انسانی خواهد بود. سند تحول بنیادین الگوی آموزش و پرورش است که توسط متخصصان نظام تعلیم و تربیت تدوین گردیده است. در این سند، تعلیم و تربیت فرآیندی تکاملی، تعاملی، تدریجی، یکپارچه و مبتنی بر نظام اسلامی است که به منظور هدایت افراد جامعه به وجود آمده است. این سند دارای شش ساحت است که از میان آن ها، ساحت زیستی بدنی در تربیت و پرورش انسان نقش بسزایی دارد. این ساحت شامل درک نیازهای زیستی بدن و تلاش مستمر برای ارتقاء سلامت فرد و محیط زیست بر اساس نظام اسلامی میباشد. هدف غایی نظام آموزش و پرورش، تحقق حیات طیبه است که بلاشک برخورداری از سلامتی برای دستیابی به آن ضرورت دارد. هدف از مطالعه حاضر، مروری بر نقشهای معلم در تربیت ساحت زیستی بدنی است. بدین منظور از مقالات متعدد چاپ شده طی سالهای مختلف با استفاده از جستجو در پایگاههای اطلاعاتی civilica، google scholar و SID استفاده شده است. بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه، می توان نتیجه گرفت که توجه به ساحت زیستی بدنی در پرورش انسان به منظور حفظ سلامت و بهبود کیفیت زندگی بسیار اهمیت دارد و در این زمینه نقش معلمان در مدارس بسیار حائز اهمیت است. برای تربیت این ساحت توسط معلم، روشهای مختلفی وجود دارد که از بین آنها روش استفاده از فناوریهای نوین میتواند بسیار ارزشمند باشد. |
کلیدواژه ها |
تربیت تمامساحتی، ساحت زیستی بدنی، سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، معلم |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |