روش های مطلوب تربیت اخلاقی مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از دیدگاه علامه طباطبایی(ره)
کد مقاله : 1594-TS
نویسندگان
سید مهدی سلطانی رنانی *1، مهدیه کشانی1، مصطفی آتشکار2
1استادیار،گروه آموزش الهیات، معارف و تربیت اسلامی،دانشگاه فرهنگیان،تهران، ایران
2عضو هیئت علمی گروه الهیات، معارف و تربیت اسلامی،دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
تنها راه سلوک آدمی در مسیر انسانیت که بتواند همه ابعاد وجودی او را مورد توجه قرار داده و وی را به سوی فضیلت رهنمون گرداند تربیت است. نیز، یکی از عرصه های التفاتی تربیت در بعد تمام ساحتی که در ساحت های شش گانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مد نظر می باشد، ساحت تربیت اخلاقی است. علامه طباطبایی(ره) به عنوان یکی از اندیشمندان اسلامی جهت تحقق تربیت اخلاقی در سلک رفتاری دانش آموزان سه روش بنیادی «خوف، رجا و حب» را ارائه نموده و برای هر یک از آنها جایگاه خاصی قائل می باشد. روش رجا به عنوان اصل مقدماتی و اولیه، خوف به مثابه اصل حداکثری و حب به عنوان اصل اهمّی مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مورد تأکید و قابل اعمال است.
در این نوشتار با روش توصیفی تحلیلی و مبتنی بر مطالعات کاربردی به روش های تربیت اخلاقی بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از دیدگاه علامه طباطبایی(ره) به عنوان بُعدی اساسی در تربیت تمام ساحتی اشاره می گردد.
کلیدواژه ها
تربیت، تربیت اخلاقی، روش های تربیت، علامه طباطبایی، سند تحول بنیادین
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی