تحلیل محتوای ارتباطی تمرینهای کتاب فارسی سوم دبستان براساس ساحتهای تربیت سیاسی-اجتماعی و تربیت زیباشناختی و هنری در سند تحول بنیادین |
کد مقاله : 1595-TS (R1) |
نویسندگان |
فرشته حاتمی زرنه * آموزش و پرورش استان ایلام- آموزش و پرورش شهرستان ایلام- آموزگار |
چکیده مقاله |
اهداف تربیتی سند تحول بنیادین در مدرسه و به واسطه کتب درسی به دانشآموزان آموخته میشود لذا بررسی میزان پرداخته شده به ساحتهای ششگانه تربیتی در کتب درسی حائز اهمیت است. هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان ارتباط تمرینات کتاب فارسی پایه سوم ابتدایی(چاپ 1402) با ساحتهای تربیتی سیاسی-اجتماعی و زیباشناختی و هنری تدوین شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، میباشد. جامعه آماری این تحقیق کتاب فارسی پایهی سوم ابتدایی و نمونه شامل تمرینات پایان هر درس می باشد که در این پژوهش برای همهی آنها از لفظ "تمرین" استفاده شده است. طبقات در این تحقیق ساحتهای تربیت سیاسی-اجتماعی و زیباشناختی و هنری سند تحول و طبقهبندی از نوع جعبهای(از پیش تعیین شده) است. واحد ثبت، «مضمون تمرین» و واحد زمینه، درس میباشد. هر مورد تمرین برای هر دو ساحت شمارش میشود پس روش شمارش «وجود یا عدم وجود» ارتباط با ساحتهای تربیتی است. فراوانی نسبی دادههای حاصل از پژوهش با روشهای تحلیلی آمار توصیفی تحلیل شد. اطلاعات حاصل از یافتهها حاکی از آن بود که از مجموع کل تمرینهای موجود در کتاب فارسی پایه سوم ابتدایی، بیش از نیمی از تمرینات در راستای مؤلفههای تربیتی دو ساحت مذکور میباشند و بیشتر تمرینات در راستای تحقق مؤلفههای تربیتی ساحت زیباشناختی و هنری هستند. دادههای فوق بیانگر این است که تمرینهای کتاب در حد قابل توجهی با مؤلفههای ساحت زیباشناختی و هنری هماهنگی داشته و تا حد قابل قبولی به ساحت سیاسی-اجتماعی پرداخته است. |
کلیدواژه ها |
تحلیل محتوا، کتاب فارسی سوم ابتدایی، ساحتهای تربیتی، تربیت زیباشناختی و هنری، تربیت سیاسی-اجتماعی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |