آناکاوی محتوای کتاب درسی کار و فناوری پایه ششم مقطع ابتدایی از نظر میزان توجه به مشخصه های رویکرد ساحت علمی– فناوری در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
کد مقاله : 1603-TS (R1)
نویسندگان
حسین حاجتی کاجی *
آموزش و پرورش شهرستان اردل
چکیده مقاله
آموزش و پرورش به عنوان اساسی ترین نهاد تربیتی کشور پایه گذار شخصیت دینی، علمی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نسل آینده است . دستیابی به آموزش و پرورشی پویا، موفق و اثربخش، نیازمند تحول عمیق و ریشه ای در این نهاد گسترده و سرنوشت ساز است. سند ملی تحول بنیادین نقشه راه آموزش و پرورش است که توسط صاحبنظران با مشارکت متخصصان عرصه تعلیم و تربیت تدوین و تصویب شده است. هدف از این پژوهش آناکاوی محتوای کتاب درسی کار و فناوری پایه ششم مقطع ابتدایی از نظر میزان توجه به مشخصه های رویکرد ساحت تربیت علمی و فناوری در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می باشد. پژوهش حاضر به شیوه توصیفی از نوع تحلیل محتوا انجام گردیده است. جامعه تحلیلی پژوهش حاضر کتاب درسی کار و فناوری پایه ششم مقطع ابتدایی در سال تحصیلی 1403-1402 می باشد. نتایج کلی این پژوهش حاکی از آن است که از بین مولفه های ساحت تربیت علمی و فناوری مولفه تلفیق علم و دین با میزان فراوانی 0( 0درصد) دارای کمترین فراوانی و بیشترین فراونی به مولفه مهارت در فاوا با میزان فراوانی 38(95/21درصد) و پس از آن به مولفه سواد رسانه ای با میزان فراوانی32 (48/ 18درصد) می باشد.
کلیدواژه ها
آناکاوی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، ساحت تربیت علمی-فناورانه، ساحات شش گانه، کتاب درسی کار و فناوری، پایه ششم مقطع ابتدایی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر