رابطه و تناسب محتوای کتاب درسی هدیههای آسمانی پایهی ششم ابتدایی با تربیت تمامساحتی |
کد مقاله : 1609-TS |
نویسندگان |
زینب شهبازی *1، سیدمحمّد قلمکاریان2 1دانشجوی کارشناسی رشته علوم تربیتی، دانشگاه پیامنور، اصفهان، ایران 2استادیار دانشگاه پیامنور، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
کتابهای درسی در نظام آموزشی دارای اهمیّت هستند. با توجّه به این مهم؛ موضوع پژوهش حاضر بررسی «رابطه و تناسب محتوای کتاب درسی هدیههای آسمانی پایه ششم ابتدایی با تربیت تمامساحتی» بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها از نوع تحلیل محتوا و واحد تحلیل جمله و تصویر بود. جامعه پژوهش شامل کتاب هدیههای آسمانی پایه ششم ابتدایی چاپ 1402 داری 17 درس و 112 صفحه بود که به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. یافتهها نشان داد که میزان کل ساحتهای ششگانه تربیتی در کتاب درسی هدیههای آسمانی پایه ششم ابتدایی دارای فراوانی کل 377 مولفه بوده است که ساحت تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی دارای بیشترین فراوانی (181 مؤلفه) و ساحت تربیت اقتصادی و حرفهای دارای کمترین فراوانی (19 مؤلفه) بوده است. نسبت توجّه این کتاب به ساحتهای اعتقادی، عبادی و اخلاقی و ساحت علمی و فناوری در حد مطلوبی قرار داشته است. نسبت توجّه این کتاب به ساحت بدنی و زیستی و ساحت اجتماعی و سیاسی در حد متوسط قرار داشته است. میزان توجّه این کتاب به ساحت زیباشناختی و هنری و ساحت اقتصادی و حرفهای ضعیف بوده است. وزارت آموزشوپرورش میتواند با گنجاندن بخشهای خاص در محتوای کتاب درسی هدیههای آسمانی در زمینه تمامی ساحتهای ششگانهی تربیتی اقدام عملی نماید. |
کلیدواژه ها |
رابطه، تناسب، کتاب درسی، هدیههای آسمانی، پایهی ششم، تربیت تمام ساحتی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |