واکاوی مصادیق ساحت های شش گانه ی تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در قرآن و عهدین
کد مقاله : 1610-TS (R2)
نویسندگان
مسعود طالبی مقدم *1، سمانه ملا نوروزی2، ملیحه صالح زاده3
1آموزگار پایه چهارم دبستان شاهد ثامن الائمه (ع) شهرستان طبس گلشن
2آموزگار پایه اول دبستان شاهد ثامن الائمه (ع) شهرستان طبس گلشن
3آموزگار پایه دوم دبستان شاهد ثامن الائمه (ع) شهرستان طبس گلشن,
چکیده مقاله
مقدمه: انسان، ابعاد گوناگونی داشته و هر یک از این ابعاد نیز استعدادهای ویژه‌ی خود را دارد. یک برنامه تربیتی موفق، برنامه‌ای است که به همه‌ی ابعاد و استعدادها نظر داشته باشد. اهداف پژوهشی هر نظام آموزشی، نشان‌دهنده فلسفه و اصول آموزش‌و‌پرورش آن نظام است. روش پژوهش: پژوهش حاضر بر آن است که به روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه‌ای، به چیستی و چرائی ساحت‌های شش‌گانه‌ی تربیتی سند تحول بنیادین پرداخته و سپس مصادیق ساحت‌های شش‌گانه را از منبع قرآن، تورات و انجیل استخراج، و چرائی کم‌توجهی به این‌ساحات را مورد بحث قرار دهد. یافته‌های پژوهش: سند تحول، به‌عنوان یک راهبرد استراتژیک، به ترقی نظام آموزشی کشور کمک می‌کند. ساحت‌های شش‌گانه‌ی تربیتی سند تحول به طور جامع به تمامی جنبه‌های رشد و تعالی انسانی پرداخته و به تربیت فردی متوازن و همه‌جانبه کمک می‌کنند که بتواند در جامعه به عنوان یک شهروند فعال و مسئولیت‌پذیر عمل کند. نتایج تحقیق: از آنجا که سند تحول بنیادین به منظور تحولی شگرف در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی کشور تدوین شده، لذا از آموزه‌های الهی بهره برده است. پژوهش حاضر، مصادیق بهره‌مندی سند تحول بنیادین از قرآن کریم و مصادیق روایی ساحت‌های شش‌گانه‌ی تربیتی سند تحول را در تورات و انجیل پی جست. کمبود منابع، مقاومت در برابر تغییر، نبود آموزش کافی، فقدان برنامه‌ریزی دقیق و عدم پشتیبانی سیاست‌گذاران از جمله عوامل کم‌توجهی به اجرای ساحت‌های شش‌گانه‌ی تربیتی در آموزش و پرورش است.
کلیدواژه ها
سند تحول بنیادین، ساحت‌های شش‌گانه‌ی تربیتی، قرآن، تورات، انجیل، آموزش و پرورش.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر