دیدگاه معلمان درباره نقش و جایگاه خود در تربیت تمام ساحتی: یک مطالعه کیفی |
کد مقاله : 1611-TS (R1) |
نویسندگان |
نرگس پورطالب1، فاطمه مردان اربط *2، ژیلا کاردان حلوایی3، مریم مرندی حیدرلو3 1گروه آموزش روان شناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران 2گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران، 3گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران |
چکیده مقاله |
تربیت تمامساحتی، رویکردی نوین و جامع در آموزش و پرورش است که هدف آن توسعه همهجانبه شخصیت دانشآموزان در ابعاد مختلف زندگی است. این مطالعه به بررسی دیدگاه معلمان درباره نقش و جایگاه خود در اجرای موفقیتآمیز این رویکرد تربیتی میپردازد. روش انجام این پژوهش از نوع کیفی و به شیوه پدیدارشناسی است. جامعه آماری پژوهش، معلمان دانش آموزان دوره ابتدایی در شهر تبریز و در سال 1403-1402 بوده است. نمونه ها به صورت هدفمند انتخاب گردیدند و حجم آن با توجه به ماهیت پژوهش کیفی تا اشباع داده ها (14) نفر ادامه یافت. داده ها از طریق مصاحبه عمیق و ژرفنگر گردآوری گردید و با استفاده از روش پیشنهادی اسمیت(1995) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 8 مضمون اصلی از یافته ها استخراج گردید که عبارتند از: روشهای تدریس و راهکارهای ترویج و پرورش رفتارهای عبادی و فضایل اخلاقی ، روشهای تدریس و راهکارهای تربیت اقتصادی و حرفه ای ، روشهای تدریس و راهکارهای تربیت علمی و فناوری ، روشهای تدریس و راهکارهای تربیت اجتماعی و سیاسی ، روشهای تدریس و راهکارهای تربیت زیستی و بدنی و روشهای تدریس و راهکارهای تربیت زیبایی شناختی و هنری دانش آموزان، چالشهای معلمان در پیاده سازی تربیت تمام ساحتی و پیشنهادهایی برای بهبود آموزش و پرورش در راستای تربیت تمام ساحتی. نتایج این بررسی تاکید میکندکه توجه به ابعاد مختلف رشد و تربیت دانشآموزان در تمام سطوح آموزش و پرورش ضروری است و معلمان نقش کلیدی در تحقق رویکرد تربیت تمامساحتی دارند و نیازمند آموزش و حمایت برای ایفای این نقش میباشند. |
کلیدواژه ها |
تربیت تمام ساحتی، نقش معلم، ساحت های ششگانه |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |