آموزش تربیت بدنی به عنوان ابزاری قوی برای تعلیم و تربیت تمام ساحتی: رویکردی کارآفرینانه
کد مقاله : 1614-TS (R1)
نویسندگان
ناصر غلامی *1، شهرام عروف زاد2، محمود شفیعی3
1استادیار، دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه فرهنگیان، اصفهان
2استادیار، دکتری مدیریت ورزشی، گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، اصفهان
3کارشناس ارشد مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، ایران، اصفهان
چکیده مقاله
آموزش تربیت بدنی یکی از روش‌های خلاقانه و اثربخش آموزشی با هدف تعلیم و تربیت تمام ساحتی در مدارس می‌تواند باشد. ویژگی‌های کارآفرینانه‌ای که در ذات ورزشی نهفته است، موجب می‌شود دانش‌آموزان با کمترین هزینه برای محیط واقعی براساس نیازهای جامعه تکامل یافته و آماده شوند. هدف پژوهش، مطالعه نقش آموزش ورزشی در تحقق تعلیم و تربیت ساحت‌های شش‌گانه بود. جامعه آماری، 14 نفر کارشناسان و مربیان ورزشی به‌صورت هدفمند، غیرتصادفی و دردسترس تا مرحله اشباع نظری انتخاب شدند. نتایج نشان داد، نقش آموزش ورزشی در تحقق تعلیم و تربیت تمام ساحتی، بسیار با اهمیت و اثرگذار است و 6 ساحت اصلی: زیستی، بدنی؛ اعتقادی، عبادی و اخلاقی؛ زیبایی شناختی و هنری؛ اجتماعی ، سیاسی؛ اقتصادی و حرفه ای؛ علمی و فناورانه در قالب 25 مؤلفه فرعی از مهمترین آثار آموزش ورزشی با رویکرد کارآفرینانه در تحقق تعلیم و تربیت تمام ساحتی دانش‌آموزان به‌عنوان سرمایه‌های انسانی آینده نقش دارد. پیشنهاد می‌شود در صورت توجه مدارس به برگزاری منظم درس تربیت بدنی و اجرای برنامه آموزشی مصوب با خلاقیت، نوآوری و رویکرد کارآفرینانه با توجه به امکانات، تجهیزات و شرایط هر منطقه و حمایت از توسعه مشارکت‌های مردمی، کانون‌های ورزشی، رویدادهای ورزشی، کسب‌وکارهای فرهنگی ورزشی و گردشگری ورزشی می‌توان بر تحقق تعلیم و تربیت تمام ساحتی اثرگذار بود. این دستاوردها علاوه بر تعلیم و تربیت منابع انسانی، می‌تواند برکاهش تنش‌ها و اختلافات قوم گرایی، قبیله گرایی، افزایش امنیت و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور نیز اثرگذار باشد.
کلیدواژه ها
آموزش تربیت بدنی، آموزش تمام ساحتی، رویکرد کارآفرینانه، تعلیم و تربیت
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی