آموزش تربیت بدنی به عنوان ابزاری قوی برای تعلیم و تربیت تمام ساحتی: رویکردی کارآفرینانه |
کد مقاله : 1614-TS (R1) |
نویسندگان |
ناصر غلامی *1، شهرام عروف زاد2، محمود شفیعی3 1استادیار، دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه فرهنگیان، اصفهان 2استادیار، دکتری مدیریت ورزشی، گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، اصفهان 3کارشناس ارشد مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، ایران، اصفهان |
چکیده مقاله |
آموزش تربیت بدنی یکی از روشهای خلاقانه و اثربخش آموزشی با هدف تعلیم و تربیت تمام ساحتی در مدارس میتواند باشد. ویژگیهای کارآفرینانهای که در ذات ورزشی نهفته است، موجب میشود دانشآموزان با کمترین هزینه برای محیط واقعی براساس نیازهای جامعه تکامل یافته و آماده شوند. هدف پژوهش، مطالعه نقش آموزش ورزشی در تحقق تعلیم و تربیت ساحتهای ششگانه بود. جامعه آماری، 14 نفر کارشناسان و مربیان ورزشی بهصورت هدفمند، غیرتصادفی و دردسترس تا مرحله اشباع نظری انتخاب شدند. نتایج نشان داد، نقش آموزش ورزشی در تحقق تعلیم و تربیت تمام ساحتی، بسیار با اهمیت و اثرگذار است و 6 ساحت اصلی: زیستی، بدنی؛ اعتقادی، عبادی و اخلاقی؛ زیبایی شناختی و هنری؛ اجتماعی ، سیاسی؛ اقتصادی و حرفه ای؛ علمی و فناورانه در قالب 25 مؤلفه فرعی از مهمترین آثار آموزش ورزشی با رویکرد کارآفرینانه در تحقق تعلیم و تربیت تمام ساحتی دانشآموزان بهعنوان سرمایههای انسانی آینده نقش دارد. پیشنهاد میشود در صورت توجه مدارس به برگزاری منظم درس تربیت بدنی و اجرای برنامه آموزشی مصوب با خلاقیت، نوآوری و رویکرد کارآفرینانه با توجه به امکانات، تجهیزات و شرایط هر منطقه و حمایت از توسعه مشارکتهای مردمی، کانونهای ورزشی، رویدادهای ورزشی، کسبوکارهای فرهنگی ورزشی و گردشگری ورزشی میتوان بر تحقق تعلیم و تربیت تمام ساحتی اثرگذار بود. این دستاوردها علاوه بر تعلیم و تربیت منابع انسانی، میتواند برکاهش تنشها و اختلافات قوم گرایی، قبیله گرایی، افزایش امنیت و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور نیز اثرگذار باشد. |
کلیدواژه ها |
آموزش تربیت بدنی، آموزش تمام ساحتی، رویکرد کارآفرینانه، تعلیم و تربیت |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |