مولفه های سواد هوش مصنوعی در آموزش معلمان |
کد مقاله : 1621-TS (R1) |
نویسندگان |
سید امیر قاسم تبار *1، سید عبدالله قاسم تبار2 1استادیار، گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران 2استادیار، گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
در عصر انقلاب صنعتی چهارم، فناوریهای هوشمند و فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) نقش مهمی را در جنبههای مختلف زندگی بشر ایفا میکنند. در میان این فناوریها، هوش مصنوعی (AI) ابزار قدرتمندی است که ظرفیت تغییر شکل دادن بسیاری از بخش های جامعه را دارد. یکی از حوزه هایی که به طور قابل توجهی از هوش مصنوعی سود می برد، آموزش است که معمولاً به عنوان هوش مصنوعی در آموزش شناخته می شود. سواد هوش مصنوعی یکی از موضوعات پژوهشی در حال ظهور در آموزش است با این حال در زمینه سواد هوش مصنوعی معلمان مطالعات معدودی انجام شد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفه های سواد هوش مصنوعی در آموزش معلمان انجام شد. برای انجام پژوهش از روش اَسنادی استفاده شد. جامعه پژوهشی تمامی منابع نوشتاری بین المللی در زمینه نقش هوش مصنوعی در آموزش و پرورش بود. برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری نظری استفاده شد. اَسناد با روش فیش برداری الکترونیکی تحلیل شد. در مطالعه حاضر پس از تحلیل و بررسی اسناد و منابع، مشخص شد که در پرورش سواد هوش مصنوعی معلمان باید چهار مؤلفه را در نظر داشت که عبارتند از: شناخت و درک هوش مصنوعی، به کارگیری برنامه های کاربردی هوش مصنوعی، ساخت و ارزیابی برنامه های کاربردی هوش مصنوعی و توجه به مسائل اخلاقی. |
کلیدواژه ها |
هوش مصنوعی، سواد هوش مصنوعی، رشد حرفهای معلمان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |