تناسب ابعاد رشد متوازن دانش آموزان با ساحت های ششگانه در کتاب های پایه های پنجم و ششم |
کد مقاله : 1651-TS (R1) |
نویسندگان |
فاطمه عبدالملکی1، پروانه حیدری *1، سالار عبدالملکی2، سجاد عبدالملکی1 1فرهنگی شاغل در سازمان آموزش و پرورش 2فرهنگی شاغل در آموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
هدف از این پژوهش، بررسی ابعاد رشد متوازن دانشآموزان در ساحتهای ششگانه تربیتی و آموزشی در تألیف کتابهای درسی پایههای پنجم و ششم ابتدایی است. لذا، بر اساس حوزههای مختلف رشد دانشآموزان، پژوهش در سه حوزه رشد روانی-اجتماعی دانشآموزان، رشد شناختی دانشآموزان و رشد جسمانی دانشآموزان در ساحتهای ششگانه تربیتی انجام گرفت. پژوهش حاضر به شیوه توصیفی از نوع تحلیل محتوا انجام گردیده است. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل سیاهه بررسی محتوا بود که در دو مرحله تدوین شد: الف) تعیین مؤلفههای مفهومی ساحتهای ششگانه تربیتی و ب) تدوین فهرست سیاهه بررسی محتوا. دادههای حاصل از تحلیل محتوای کتابهای پنجم و ششم با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی در فرایند تحلیلی آنتروپی شانون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای آماری حاکی از آن بود که میزان توجه به ساحتهای ششگانه در کتابهای پنجم و ششم ابتدایی (علوم، ریاضی، هدیهها، فارسی و مطالعات) نامتوازن است. همچنین، بر اساس یافتههای پژوهش پیشرو، توجه متوازنی در زمینه رشد روانی-اجتماعی، جسمانی و همچنین رشد شناختی در کتب درسی پایه پنجم و ششم ابتدایی انجام نشده است. بنابراین، میتوان گفت که توجه به رشد متوازن دانشآموزان در کلیه کتابهای مورد بررسی بر اساس ساحتهای ششگانه تربیتی و آموزشی و حوزههای مختلف رشد مورد غفلت واقع شده و عدم توجه یا در اولویت نبودن این توازن کاملاً مشهود است. |
کلیدواژه ها |
ساحتهای ششگانه تربیتی، رشد روانی-اجتماعی، رشد شناختی، رشد جسمانی، پایه پنجم و ششم. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |