اجرایی کردن ساحتهای سند تحول در محیط کلاسهای چندپایه (فرصتها و چالشها) |
کد مقاله : 1668-TS (R1) |
نویسندگان |
سید نیما موسوی *1، احمد رضا حسنخانی2، حامد محمدی3، حسین لچینانی3 1دانشجوی رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان شهید آیت نجف آباد 2عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان پردیس باهنر اصفهان 3دانشجوی رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان شهید آیت نجف آباد |
چکیده مقاله |
کلاسهای چندپایه، روشی در تدریس است که در راستای گسترش پوشش تحصیلی برای تحقق عدالت آموزشی برای مناطق روستایی، عشایری و کمتر توسعه یافته در سیستم آموزش و پرورش طراحی شدهاست. کیفیتبخشی به فرآیند تعلیم و تربیت دانشآموزان کلاسهای چندپایه و شناخت مزیتها و چالشهای این روش امری ضروری و اجتنابناپذیر در کشور است. پژوهش حاضر با هدف بررسی فرصتها و چالشهای کلاس چندپایه در جهت اجرای تربیت تمام ساحتی در اختیار معلّم کلاس و دانشآموزان اجرا شدهاست. جامعۀ آماری پژوهش شامل 32 معلّم کلاسهای چندپایه در شهرستان فریدونشهر (از توابع استان اصفهان) بود. جمعیت نمونه شامل 10 معلّم از میان 32 معلّم موجود در جامعۀ آماری بود که بر اساس تجارب زیستۀ مؤثر در کلاسهای یادشده انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده برای جمعآوری اطلاعات در این پژوهش، شامل پرسشنامۀ سؤالات مربوط به تربیت تمام ساحتی در کلاسهای چندپایه و همچنین مصاحبۀ نیمه ساختاریافته بودند. نتایج پس از تجزیه و تحلیل دادهها نشان دادند که اجرا کردن تربیت تمام ساحتی در کلاسهای چندپایه نسبت به کلاسهای تکپایه، با وجود فرصتهایی نظیر تشکیل گروههای غیر همسال، رشد اجتماعی و...، چالشهایی نظیر کمبود زمان و امکانات، کمسوادی و... را به همراه دارد و تربیت نیروی متخصص در زمینۀ تدریس کلاسهای چندپایه به همراه تألیف کتابهای درسی ویژه برای این کلاسها، میتواند بخش قابل توجهی از چالشها و مشکلات مربوط به اجرای تربیت تمام ساحتی در کلاسهای چندپایه را برطرف نماید. |
کلیدواژه ها |
کلاسهای چندپایه، ساحتهای ششگانۀ سند تحوّل، چالشها، فرصتها، فریدونشهر |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |